SP wil maximaal 10% externe inhuur van personeel bij de provincie

30 mei 2012

SP wil maximaal 10% externe inhuur van personeel bij de provincie

De SP-fractie in de staten van Gelderland dient woensdag 30 mei a.s. bij de behandeling van de beleidsrekening 2011 een voorstel in om het percentage inhuur van extern personeel aanzienlijk te verlagen. De SP-fractie stelt voor dat de provincie Gelderland net als de rijksoverheid, uitgaat van maximaal 10% inhuur, de zogenaamde Roemernorm.

In 2011 werd 35 miljoen betaald voor inhuur van personeel en uitbesteding van werk aan derden. Dat is 28% van de totale salariskosten van €125 miljoen die de provincie in 2011 heeft uitgegeven. Ook als uitbesteding niet wordt meegeteld is alleen inhuur nog 16,5% van de salariskosten. SP Statenlid en woordvoerder financiën Peter Lucassen: “Inhuur is vele malen duurder dan personeel dat in dienst is van de provincie. Door minder inhuur kan dus fors worden bespaard.”

In november 2011 heeft de 2e Kamer op initiatief van SP-fractievoorzitter Emile Roemer de zogenaamde Roemernorm vastgesteld. Dat houdt in dat ministeries maximaal 10% van de loonsom mogen besteden aan inhuur van externe adviseurs en interim-management. De provincie zit ver boven die norm, zeker als men uitgaat van inhuur inclusief uitbesteding.