SP steunt motie voor terugkeer Duitse trein naar Arnhem

4 juli 2012

SP steunt motie voor terugkeer Duitse trein naar Arnhem

Op 26 juni steunde de SP een motie van PvdA en D66 in Provinciale Staten om de Duitse trein weer naar Arnhem te halen. In de motie krijgt het dagelijks provinciebestuur de opdracht om de plannen voor beide spoorlijnen aan elkaar te koppelen. Daarnaast moet er nu snel een plan komen om ook de trein Arnhem-Winterswijk te verbeteren.

In Duitsland staat het sein bijna op groen om de stoptrein Koblenz-Emmerich door te trekken naar Zevenaar en Arnhem. Binnenkort gaat de deelstaat Nordrhein-Westfalen het regionale spoorvervoer aanbesteden. Van de provincie wordt er financiƫle steun verwacht om de trein de grens te laten oversteken. Er is met name geld nodig voor de spoorbeveiliging en het materieel. Deze nieuwe stoptrein Arnhem-Oberhausen biedt treinreizigers veel meer reismogelijkheden en is een forse verbetering van het openbaar vervoer in de grensstreek tussen Zevenaar en Emmerich.

Het spoor tussen Arnhem en Zevenaar is overbelast. Er zijn ook fikse ingrepen nodig rondom spoorknooppunt Velperbroek. Het is daarom ook logisch om beide treindiensten tegelijkertijd aan de pakken en vertraging te voorkomen. Daarmee wordt dubbel werk voorkomen.

SP-statenlid Alex Mink: "Er zijn veel spoorproblemen rond Arnhem die toch moeten worden aangepakt. Als deze motie goed wordt uitgevoerd scheelt dit dubbel werk en vertraging. Wij willen dat het college met een investeringsplan voor de spoorlijn Arnhem-Winterswijk komt om de reizigers weer in de trein te krijgen. Wij vinden het ook prima dat er zes jaar na het floppen van de weekendstoptrein Arnhem-Emmerich er weer fatsoenlijk treinvervoer in de grensstreek komt. Dat is uitstekend nieuws voor studenten, toeristen en grenswerkers die nu ellenlange omwegen moeten maken om in de grensstreek met het openbaar vervoer te kunnen reizen".