Stevige kritiek van SP op Gelderse coalitie tijdens debat over Voorjaarsnota

5 juli 2012

Stevige kritiek van SP op Gelderse coalitie tijdens debat over Voorjaarsnota

Tijdens het debat over de voorjaarsnota op 27 juni heeft de SP fractie bij monde van fractievoorzitter Eric van Kaathoven stevige kritiek geuit op het college en de harde bezuinigingen op sociaal, cultuur, groen en milieu. Van Kaathoven: "Dit college kondigde zichzelf aan als een frisse wind maar is meer een windhoos gebleken. Net als een echte storm is ze vrijwillekeurig dingen aan het afbreken en bouwt het bitter weinig op."

Stevige kritiek was er ook op coalitiepartijen VVD en PvdA die volgens Van Kaathoven de kiezers een rad voor ogen gedraaid hebben door te suggereren dat ze en de schatkist van Nuon-miljarden dicht konden laten, en tegelijk de A15 door konden trekken en dubbelspoor in de Achterhoek konden aanleggen en nog veel meer.

Van Kaathoven die hierop door beide fracties trouwens niet weersproken werd: "De SP maakte al voor de verkiezingen duidelijk 1 miljard van het Nuon-geld uit te willen trekken voor een aantal structurele verbeteringen in het Gelderse openbaar vervoer. Dat willen we trouwens nog steeds! Maar VVD en PvdA vertelden sprookjes aan de kiezer. In die sprookjes bleef de schatkist dicht en werden tegelijk honderden miljoenen uitgegeven." Onlangs kwam de VVD tot het inzicht dat er veel extra geld nodig is om Gelderland niet stil te laten staan, maar het is nog steeds onduidelijk of er ook echt boter bij de vis komt.

Bekijk hier de inbreng van SP fractievoorzitter Eric van Kaathoven tijdens het debat op de voorjaarsnota: