Moties tegen schaalvergroting niet aangenomen

17 november 2012

Moties tegen schaalvergroting niet aangenomen

De door SP en CDA ingediende moties tegen ongebreidelde schaalvergroting in het lokale bestuur haalden geen meerderheid in de statenvergadering van 7 november. Wel gaf gedeputeerde Markink aan niet in te zetten op 100.000 plus gemeenten of een fusie van de provincies Gelderland en Overijssel.

Fractievoorzitter Eric van Kaathoven van de SP gebruikte een aanzienlijk deel van zijn algemene beschouwingen om op de ongewenstheid van schaalvergroting in te gaan. Van Kaathoven constateerde dat steeds meer partijen kritisch staan tegenover schaalvergrotingen: “Wie is er nu nog steeds enthousiast over de schaalvergrotingen in de zorg, het onderwijs en andere semi-publieke instellingen? De gedachte achter schaalvergroting is dat dezelfde diensten zo voor minder geld kunnen worden aangeboden. Een mooie theorie maar in de praktijk werkt dat niet. De menselijke maat raakt uit beeld, er wordt veel geld verspild aan controles en managers en er is georganiseerd wantrouwen. Anonimiteit neemt toe en direct menselijk contact neemt af.”

Juist daarom is de richting die de nieuwe regering op wil met een mammoetherindeling’ naar 1000.000-plus gemeenten volstrekt de verkeerde, volgens Van Kaathoven: “Dat zou betekenen dat er slechts vier van de Gelderse gemeenten mogen blijven bestaan: Nijmegen, Apeldoorn, Arnhem en Ede. De andere 52 gemeenten moeten gaan herindelen en verdwijnen in de huidige vorm.”
En ook voor provincies is schaalvergroting niet de juiste weg volgens Van Kaathoven. De Gelderse SP wil eerder kleinere dan grotere provincies.

Met twee moties wilden diverse partijen in provinciale staten onder leiding van SP en CDA een uitspraak doen tegen een mammoetherindeling tot 100.000plus gemeenten en tegen een fusie van de provincies Gelderland en Overijssel tot landsdeel Oost. Helaas stemden partijen als VVD en PvdA maar ook de PVV tegen de moties waardoor er geen meerderheid kwam.

Opinie: SP tegen plan voor mammoet herindeling Gelderse gemeenten