SP wil 'hoorzitting' over opvolging gedeputeerde Verdaas (update!)

2 november 2012

SP wil 'hoorzitting' over opvolging gedeputeerde Verdaas (update!)

Met het vertrek van gedeputeerde Verdaas (PvdA) naar Den Haag ontstaat een vacature voor een gedeputeerde. De SP-fractie wilde dat Provinciale Staten voordat ze overgaan tot stemming over de kandidaat-opvolger een hoorzitting houden. In de Staten hadden dan vragen gesteld kunnen worden aan de kandidaat gedeputeerde (m/v) en waardoor de Statenleden een gewogen oordeel kunnen vormen over de geschiktheid voor deze functie. De door de SP gevraagde hoorzitting over de opvolging van gedeputeerde Verdaas is er niet gekomen.

Fractievoorzitter Eric van Kaathoven van de Gelderse SP heeft het verzoek gedaan om als staten geïnformeerd te worden over de procedure rond de opvolging van gedeputeerde Verdaas. Wanneer vindt die plaats? Al komende woensdag bij de Statenvergadering of pas later? Ook wil hij dat de Staten zo snel mogelijk geïnformeerd worden wie de beoogd opvolger is. Daarbij wil hij dat de Staten ook het CV van de kandidaat ontvangen en een brief met motivatie.

Van Kaathoven heeft in zijn verzoek aangegeven dat de SP fractie graag ziet dat de staten een 'hoorzitting' houden met de kandidaat gedeputeerde, zodat de Statenleden vragen kunnen stellen en een oordeel kunnen vormen voordat provinciale staten over de kandidaat (m/v) gaan stemmen. Hij hoopt dat ook andere fracties deze lijn willen volgen. Van Kaathoven: "Zeker nu er een tussentijdse wisseling is, is het van belang dat er iemand komt met de nodige bestuurlijke en/of inhoudelijke ervaring en kwaliteiten. Dat willen wij als Statenleden kunnen toetsten voordat we gaan stemmen. Noem het een hoorzitting of gewoon een aantal vragen maar het lijkt me niet meer dan redelijk die te stellen."

Het is niet ongebruikelijk dat bijvoorbeeld gemeenteraden met kandidaat-wethouders dit soort openbare gesprekken voeren. Ook in veel buitenlandse parlementen is het een normale gang van zaken.Van Kaathoven: "Het kan de kwaliteit van de besluitvorming alleen maar ten goede komen."

UPDATE: Stemming over kandidaat gedeputeerde

De door de SP gevraagde hoorzitting over de opvolging van gedeputeerde Verdaas is er niet gekomen. Daar was onvoldoende steun voor. Wel nam de SP-fractie de gelegenheid te baat om tijdens de statenvergadering de kandidaat gedeputeerde een aantal vragen te stellen over haar kennis, ervaring en motivatie, ter beoordeling van de geschiktheid voor deze zware bestuurlijke functie. Omdat de antwoorden hierop erg mager waren, stemde de fractie daarna niet in met de voordracht van kandidaat gedeputeerde Josan Meijers. Een ruime meerderheid van de staten stemde wel voor en daarna werd mevrouw Meijers benoemd als gedeputeerde.

Fractievoorzitter Eric van Kaathoven lichtte het standpunt van de SP als volgt toe: “We moeten als staten zakelijk beschouwen of een kandidaat gedeputeerde geschikt is voor deze functie, geheel los van de vraag of we iemand die baan gunnen. Daarbij horen een brief met motivatie (niet ontvangen), CV (wel ontvangen) en het stellen van een aantal vragen. En dat is dan nog een zeer lichte procedure in vergelijking met wat in de wereld buiten die van bestuur en politiek gebruikelijk is. Het gaat hier om een zware bestuurlijke functie waar de kandidaat ook nog eens halverwege in komt vallen. Een benoeming als deze moet in onze ogen een kandidaat opleveren die met grote waarschijnlijkheid geschikt is en liefst bij de besten behoort. De SP fractie is met de nu beschikbare kennis niet overtuigd dat dit het geval is.”