Met de Gelderlandnorm een maximum salaris voor bestuurders

11 februari 2013

Met de Gelderlandnorm een maximum salaris voor bestuurders

De SP heeft woensdag 6 februari in een commissie van Provinciale Staten het voorstel gedaan om grenzen te stellen aan de salarissen van bestuurders van gesubsidieerde instellingen. De bedoeling is om te komen tot een aanscherping van de regels voor maximum salaris van bestuurders van gesubsidieerde instellingen.

SP Statenlid Peter Lucassen: "Het maximum salaris voor een gesubsidieerde instelling zou het salaris van een minister moeten zijn; dat is nu €144.000,- per jaar. Bij overtreding van deze norm moet er gekort worden op de subsidie van de provincie. Subsidie van de provincie wordt betaald uit gemeenschapsgeld en mag niet opgaan aan de buitensporige beloning van bestuurders."

Er zijn voorbeelden van gemeenten en provincies die al eerder een maximum hebben vastgesteld. De gemeente Eindhoven bijvoorbeeld kort de subsidies van die instellingen waar de salariskosten de Balkenendenorm overschrijden. Deze korting geldt voor vaste salariskosten maar ook voor tarieven voor inhuur die een bepaald maximum overschrijden. De provincie Brabant hanteert sinds kort het ministersalaris als norm; die ligt overigens €50.000,- lager dan de Balkenendenorm. In Brabant heet dat de Brabantnorm. Verder onderzoekt het college van Gedeputeerde Staten in Brabant nog of de norm ook op te leggen is aan instellingen, als de provincie zich garant stelt, bij voorbeeld bij corporaties en andere instellingen. De SP is er van overtuigd dat een ‘Gelderlandnorm’ de provincie heel goed zou staan.

Andere partijen in de Staten stonden sympathiek tegenover dit voorstel. Zij wilden echter de afloop van een rechtszaak afwachten die een gesubsidieerde instelling in Eindhoven tegen de gemeente heeft aangespannen. De uitspraak daarover is naar verwachting over 6 weken. Wordt vervolgd.

SP wil ‘Gelderlandnorm’ invoeren