SP tegen willekeur bij steun hoogspanningskabels

21 maart 2013

SP tegen willekeur bij steun hoogspanningskabels

De Gelderse SP stemde tegen het voorstel om 1,8 miljoen euro te stoppen in het onder de grond brengen van hoogspanningskabels in de Apeldoornse Vogelbuurt. De provincie wil dit geld alleen uittrekken voor dit deel van Apeldoorn, terwijl er geen sprake is van een provinciaal beleid over het ondergronds brengen van hoogspanningskabels en er dus sprake is van willekeur.

In de Apeldoornse Vogelbuurt is in 2008 een nieuw wijkcentrum (Dok Zuid) geopend en hebben gemeente en woningcorporatie plannen om 128 nieuwbouwwoningen te bouwen, ter vervanging van oude woningen in de wijk. De provincie betaalt daar vanuit haar sociaal beleid ook aan mee. Door de wijk loopt ook een hoogspanningskabel van 150 kV, genoeg om vanwege strengere stralingsnormen van de Rijksoverheid de nieuwbouwplannen te blokkeren.

De toenmalige staatssecretaris van VROM heeft enkele jaren geleden strengere stralingsnormen voor woningen en verblijfsgebouwen vastgesteld. Binnen een zone van 30 meter rondom de hoogspanningsleidingen zijn de regels strenger geworden, waardoor bijvoorbeeld een wijkcentrum met kinderopvang zoals Dok Zuid niet meer binnen deze afstand gebouwd mogen worden. Gemeente en woningcorporatie besloten daarop om geld bij de provincie te vragen. De uitkomst daarvan is dat de provincie 1,8 miljoen euro meebetaalt.

De Gelderse SP is tegen dit voorstel omdat de Rijksoverheid die verantwoordelijk is voor het hoogspanningsnet, momenteel bezig is om een oplossing te zoeken voor dit soort problemen. De hoogspanningslijn in Apeldoorn staat op het top-10-lijstje van staatsbedrijf Tennet, de eigenaar van de hoogspanningslijnen. Momenteel is er geen geld voor het ondergronds brengen van de hoogspanningslijn maar minister Kamp van Economische Zaken is bezig met een brief aan de Tweede Kamer om tot een landelijke oplossing te komen.

SP-statenlid Alex Mink: “In 2007 heeft de provincie al aangegeven dat er het geen provinciale taak is om hoogspanningsleidingen ondergronds te brengen. Tennet brengt de kosten voor het beheer en onderhoud van hoogspanningsleidingen in rekening bij elektriciteitsafnemers. Bovendien rijdt de provincie hiermee een landelijke oplossing in de wielen én worden gemeente en woningcorporatie beloond voor het doorzetten van discutabele plannen. En als Apeldoorn een flinke subsidie ontvangt, kan het provinciebestuur eigenlijk geen nee meer verkopen naar gemeenten die ook geld willen zoals Ede, Doetinchem en Zutphen. Anders is er sprake van willekeur.”