Nipte meerderheid Staten tegen aanscherping van de Balkenendenorm

6 juni 2013

Nipte meerderheid Staten tegen aanscherping van de Balkenendenorm

Tijdens de Statenvergadering van 29 mei heeft de SP de beloning bij gesubsidieerde instellingen op de agenda gezet. De SP diende een voorstel in om uit te gaan van de Balkenendenorm. De SP vindt dat buitensporige beloningen niet thuis horen bij instellingen die uit publiek geld worden gefinancierd.

Op initiatief van de SP discussieerde Provinciale Staten over een aanscherping van de regels over de beloning van bestuurders van organisaties die door de provincie worden gesubsidieerd. Onlangs werd bekend dat een bestuurder van een door de provincie gesubsidieerde instelling in 2011 meer dan de Balkenendenorm van €193.000,- per jaar verdiende. Weliswaar was dat een eenmalige vergoeding, maar toch.

SP Statenlid Peter Lucassen: “De Balkenendenorm bedraagt voor het jaar 2013 € 194.000,-. Dat is nog steeds een hoop geld, zeker als je bedenkt dat het mede door publiek geld wordt opgebracht. De provincie Brabant hanteert sinds kort een ministersalaris als norm en die ligt €50.000,- lager dan de Balkenendenorm; daar heet dat de Brabantnorm. Onlangs is de discussie over buitensporige beloningen door minister Plasterk weer nadrukkelijk op de agenda geplaatst. De SP is van mening dat het ministerssalaris uiteindelijk de norm moet worden waar bestuurders van gesubsidieerde instellingen op uit zouden moeten komen. Een ‘Gelderlandnorm’ zou de provincie heel goed staan. Maar laat de Balkenende-norm op dit moment de eerste stap zijn in de goede richting”

Een door de SP ingediende motie vroeg aan de Staten zich uit te spreken voor een norm waarin de Balkenendenorm aan de bovenkant het absolute maximum is en waarin een beloning op het niveau van een ministersalaris als passend wordt beschouwd. Deze motie kon op de nodige ondersteuning in de Staten rekenen, echter net niet voldoende voor een meerderheid. SP, GL, PvdA, PVV, SGP, 50plus waren voor. VVD, CDA, D66, CU en Groep Wullink waren tegen.