Gelderse SP wil onafhankelijk onderzoek naar Oorlogsmuseum

27 november 2013

Gelderse SP wil onafhankelijk onderzoek naar Oorlogsmuseum

De Gelderse SP wil dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar de haalbaarheid van de komst van een Vrijheidsmuseum in Nijmegen. Er zijn nog teveel onduidelijkheden over de haalbaarheid van de plannen. De SP wil met een onafhankelijk onderzoek voorkomen dat de besluitvorming alleen wordt bepaald door het verhaal van de initiatiefnemers.

In het nieuw te realiseren Vrijheidsmuseum is het de bedoeling dat niet alleen de Tweede Wereldoorlog belicht wordt, maar ook het voorspel ervan en de Europese samenwerking na de oorlog. Gedeputeerde Staten willen vanuit de provincie 6 miljoen bijdragen aan het Nijmeegse museum. Ook het Vfonds en de gemeente Nijmegen willen zo'n bedrag op tafel leggen. Provinciale Staten moeten nog instemmen met het voorstel.

SP-Statenlid Peter de Vos: "Een onafhankelijk onderzoek voorkomt tunnelvisie en een te rooskleurig verhaal. Er zijn al vaker onderzoeken geweest door initiatiefnemers met mooie plannen die in de praktijk dan toch tegenvielen."

Wat de SP betreft moet er, voorafgaande aan het onderzoek, een brede begeleidingscommissie worden samengesteld met daarin zowel de voor- als tegenstanders. Het onderzoek moet absoluut onafhankelijk zijn en van wetenschappelijke kwaliteit. De Vos: “Door verschillende partijen wordt er een `gevoel van haast` gecreëerd bij dit onderwerp. We willen voorkomen dat er onder die druk te snel besloten wordt. We willen achteraf geen verwijten zoals bij de Floriade of Orientalis krijgen. Voor de realisatie van het Vrijheidsmuseum wordt aan de provincie een aanzienlijke bijdrage gevraagd. Een goed onderzoek vooraf is dan ook essentieel.”

Omroep Gelderland - SP: onafhankelijk onderzoek naar WO2-museum