SP: Hou regionale trein betaalbaar

6 november 2013

SP: Hou regionale trein betaalbaar

Gelderse regionale spoorlijnen lopen gevaar doordat de regering de korting op diesel heeft afgeschaft en spoorbedrijven meer laat betalen voor het gebruik van het spoor. Daarom hebben enkele provinciebesturen een brandbrief naar de Tweede Kamer gestuurd. De Gelderse SP deelt deze oproep.

De Kunduzcoalitie heeft in 2012 besloten om de korting op diesel af te schaffen. De zogenaamde rode diesel kon tegen een lager accijnstarief worden ingekocht door bijvoorbeeld landbouwers en spoorbedrijven. Daarnaast besloot Rutte-II om spoorbedrijven meer te laten betalen voor het gebruik van spoor en stations. Beide maatregelen zijn funest voor de regionale spoorlijnen waar dieseltreinen rijden. Reizigers zouden hierdoor weleens 40% voor hun treinrit kwijt kunnen zijn.
Enkele provinciebesturen, waaronder die van Gelderland, hebben daarom een brandbrief naar de Tweede Kamer gestuurd, waarin zij de gevolgen voor de reizigers onder de aandacht brengen.
In Gelderland kan dat ertoe leiden dat reizigers fors meer gaan betalen voor minder treinen. Zo is het mogelijk dat de spoorlijnen Apeldoorn-Zutphen en Arnhem-Tiel zelfs worden gesloten, er minder treinen gaan rijden op zondag en in de daluren, en de dienst ’s avonds eerder stopt.

SP-statenlid Alex Mink: “Den Haag jaagt met deze maatregelen de reizigers op het platteland de trein uit. De laatste jaren is de puinzooi uit het verleden opgeruimd. Zo heeft de provincie na druk van de SP dit jaar eindelijk besloten de lijn Arnhem-Winterswijk aan te pakken. Al die inspanningen zijn voor niets geweest als dit soort bezuinigingen worden doorgevoerd. Het regionale treinvervoer wordt op deze manier om zeep geholpen!”

Ook het provinciebestuur heeft bij monde van gedeputeerde Bieze al aan het kabinet laten weten dat deze maatregelen desastreus zijn voor de regionale spoorlijnen. Mink: “Ik ben blij met de oproep van gedeputeerde aan het kabinet niet door te gaan met deze plannen. Ik hoop dat de oproep van Bieze en haar collega-gedeputeerden goed aankomt bij haar partijgenoten in het kabinet.”

De SP zou het liefste zien dat dieseltreinen worden vervangen door elektrische treinen. Prorail, de provincie en de vervoerders onderzoeken de kansen en kosten van gedeeltelijke elektrificering van de spoorlijn tussen Arnhem en Doetinchem. SP-statenlid Alex Mink: “zulke maatregelen zijn beter voor het milieu, zorgen voor snellere treinen en dus voor meer aanbod. Maar dan moeten niet eerst de dieseltreinen worden verjaagd of hele spoorlijnen op slot worden gegooid vanwege lompe Rijksbezuinigingen op onze spoorlijnen”.