Gelderse Staten spreken over SP-initiatiefvoorstel bijdrage aan referenda bij herindelingen

24 februari 2014

Het initiatiefvoorstel van de Gelderse SP voor een provinciale bijdrage in de kosten bij gemeentelijke herindelingen, wordt woensdag 26 februari behandeld in provinciale staten. Dan wordt duidelijk of er een meerderheid is voor het initiatief. Het voorstel zal worden verdedigd door indiener Peter Lucassen. Wat de SP betreft komt het laatste woord bij gemeentelijke herindelingen bij de inwoners te liggen.

Naar verwachting staat Gelderland voor een nieuwe ronde gemeentelijke herindelingen. De eerste discussies hierover zijn al gevoerd in bijvoorbeeld de Liemers en de Achterhoek. Minister Plasterk dringt op herindelingen aan en had het zelfs al eens over gemeenten met minimaal 100.000 inwoners. Gemeenten krijgen steeds meer taken als gevolg van decentralisaties. En de provincie Gelderland stelde onlangs de commissie de Graaf in om een stresstest te doen van Gelderse gemeenten.

De Statenfractie van de SP vindt het prima dat gekeken wordt naar hoe taken het beste georganiseerd worden, maar is wel van mening dat niet bestuurders en politici maar de bevolking het laatste woord zou moeten hebben. Het gaat hier immers om zaken die het normale mandaat van het gemeentebestuur te buiten gaat. Daarom is de SP warm voorstander van referenda bij gemeentelijke herindelingen. Initiatiefnemer Peter Lucassen: “Bovendien blijkt uit diverse onderzoeken dat herindelingen zowel voordelen als ook grote nadelen kunnen hebben. Zo kunnen de kosten stijgen, kan de afstand tussen burger en overheid toenemen en kan de lokale identiteit verloren gaan. Wat de SP betreft mogen inwoners de afweging maken of de voordelen opwegen tegen de nadelen of niet.”

De Gelderse SP wil dat de kosten voor een referendum niet de doorslag geven in de vraag wel of geen referendum te houden en stelt daarom provinciale staten voor om een geld beschikbaar te stellen voor een bijdrage van vijftig procent in te houden gemeentelijke referenda over herindelingen. Peter Lucassen voegt daaraan toe: “Op 15 februari publiceerde de Gelderlander nog een onderzoek waar uit bleek dat een groot deel van de Gelderse bevolking niets ziet in gemeentelijke herindeling. Het is overigens een misverstand dat bij dit soort referenda altijd nee gezegd wordt. Er zijn voorbeelden waarbij de bevolking overtuigd is van het nut en ook in meerderheid ja zegt. Maar dan moet die kans wel geboden worden.”
Tijdens de behandeling in de commissie werd door vrijwel alle fractie onderschreven dat gemeentelijk herindeling van onderop moet komen en niet hogerhand opgelegd dient te worden. Lucassen: “Dat is op zich al een belangrijk statement in de goede richting. Dit voorstel is wat ons betreft een stap verder om de betrokkenheid van burgers te vergroten. Ik hoop dat andere partijen deze stap met ons durven te zetten.”

update:

Het Initiatiefvoorstel kreeg steun van GroenLinks, PVV, Partij voor de Dieren en Groep Wullink. Een meerderheid van D66, PvdA, VVD, CDA en 50plus willen helaas niet dat de provincie bijdraagt aan inspraak vanuit de bevolking over gemeentelijke herindelingen doormiddel van refenrenda.

Zie ook het rapport dat de Gelderse SP hierover eerder uitbracht ‘In Gelderland beslist u’.