Provinciaal grondbeleid moet op de schop

10 februari 2014

Provinciaal grondbeleid moet op de schop

De Rekenkamer van de provincie presenteerde onlangs een rapport met onthutsende conclusies over de aan- en verkoop van grond door de provincie. De Gelderse SP-Statenfractie onderschrijft de conclusie van de Rekenkamer over het provinciaal grondbeleid en rekent er op dat het provinciebestuur de aanbevelingen van het rapport nauwgezet overneemt.

Het rapport van de Rekenkamer concludeert onder andere dat de kosten voor grondaankoop niet sterk worden onderbouwt. De taxatie van de gronden is soms niet volgens de regels of is onduidelijk gecommuniceerd met andere betrokkenen. Er is vóór de grondverwerving geen taxatie door een onafhankelijke taxateur. Bij de inhuur van externen voor grondaankoop is er geen zakelijke opstelling. Bovendien worden de interne regels bij aankoop van grond onvoldoende nageleefd.

SP-Statenlid Peter Lucassen stelde in Provinciale Staten tijdens de bespreking van het rapport: “Deze constateringen zijn zorgelijk en onthutsend, want met het grondbeleid zijn veel geld en belangrijke beleidsdoelen gemoeid. Wij hebben in het verleden al duidelijk gemaakt dat we ons zorgen maakten om het grondbeleid. Bijvoorbeeld bij de aankoop van het terrein de Waalwaard bij Dodewaard om de verplaatsing van de Beijer uit de Millingerwaard mogelijk te maken. We hebben toen als SP nadrukkelijk vragen gesteld over het bedrag dat de provincie uiteindelijk in 2011 heeft betaald voor het perceel. Dat was toen in enkele maanden meer dan 10 keer over de kop gegaan.”

Uiteindelijk neemt het college alle aanbevelingen van het rapport over. Peter Lucassen: “Wij zullen nauwgezet volgen hoe het college nu verder met het grondbeleid omgaat.”

Het Rekenkamerrapport