h

SP: goed bereikbaarheidsbeleid is sociaal beleid

6 februari 2014

SP: goed bereikbaarheidsbeleid is sociaal beleid

De Statencommissie mobiliteit besprak gisteren het nieuwe provinciale beleid over het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer staat vooral op het platteland onder druk. Rutte en Samsom blijven doorbezuinigen op de subsidies en ontwikkelingen zoals de digitalisering en krimp van plattelandsdorpen vragen om een ander beleid. De Gelderse SP wil dat de provincie daarbij niet alleen kijkt naar de benodigde Euro’s maar vooral naar mensen en hun leefomgeving.

Komend voorjaar wordt de “mobiliteitsvisie” van de provincie behandeld. Deze visie bevat het provinciale beleid over verkeer en vervoer voor de komende jaren. Er is nog veel te doen. Jarenlange Rijksbezuinigingen zorgen voor problemen, er is nog veel achterstallig onderhoud in de infrastructuur zoals sporen en wegen én de maatschappij veranderd in snel tempo. Er worden meer mensen ouder, ze wonen minder in dorpen, ze krijgen steeds snellere internettoegang en ze regelen vaker voorzieningen omdat de overheid zich terugtrekt. Deze ontwikkelingen vragen om een andere aanpak van het Gelderse openbaar vervoer. Veel reizigers zijn ontevreden over de kwaliteit van bus en trein.
SP-statenlid Alex Mink stelde dat mensen maar lastig zijn voor overheden: de overheid heeft weinig invloed op menselijk gedrag, dus ook weinig invloed op of iemand bijvoorbeeld kiest voor auto, fiets of bus. Via tarieven, reistijden en informatievoorziening kan er invloed worden uitgeoefend op die keuzes. Bij gebleken succes moet de overheid alsnog investeren in bijvoorbeeld spoorverdubbeling of rijtijdversnelling van buslijnen.

Maatregelen zoals het afschaffen van de rode dieselkorting en het hakken in de exploitatiesubsidie van het openbaar vervoer hoeven niet te leiden tot totale opheffing van buslijnen of het schrappen van ritten. Die suggestie werd wel door sommige partijen gewekt. De PvdA ging daarin veel verder dan het college door te suggereren dat vrijwilligersprojecten zoals buurtbussen de toekomst hebben. En vrijheid betekent voor de PVV dat jouw dorp helemaal geen bus meer heeft maar dat je standaard één uur voor de gewenste vertrektijd de regiotaxi moet bellen. De SP is het daar niet mee eens. De provincie moet uit eigen geld de Rijksbezuinigingen zo goed mogelijk opvangen en blijven investeren in beter spoor, snelfietspaden en snellere buslijnen. En als er asfalt nodig is om verkeersproblemen in dorpen op te lossen, moet daarvoor ook geld worden uitgetrokken.

Stedelingen kunnen zich prima redden om zichzelf te verplaatsen. Zij hebben genoeg alternatieven: de stadsbus, fiets of auto. Veel stedelingen wisselen tegenwoordig tussen vervoersvormen. De overheid moet ervoor zorgen dat zij die keuzes kunnen maken door te zorgen voor goede tarieven, verkeersdoorstroming en een plek om de fiets of de auto kwijt te kunnen. De SP maakt zich meer zorgen over de mensen op het platteland: wonen in een afgelegen dorp in de Achterhoek, Veluwe of Betuwe mag niet betekenen dat je geïsoleerd raakt. Juist daar zijn vormen van openbaar vervoer nodig. Niet door het laten rijden van lege bussen die lege stoelen vervoeren, maar door bijvoorbeeld een elektrische fiets uit te lenen of deelautogebruik te stimuleren. En het rijden met kleiner busmaterieel naar treinstations via een snellere route kan ook helpen om te zorgen voor vast vervoer.

Goede en begrijpelijke tarieven zijn misschien wel het belangrijkst. Het huidige systeem met de ov-chipkaart werkt gewoonweg niet. Er zijn teveel tarieven, voorwaarden en incheckpalen. De SP wil tarieven veranderen: beloon bijvoorbeeld reizigers die in de daluren reizen en maak het mogelijk om een busrit van halte-tot-halte te betalen. Dorpen die samen voldoende busabonnementen inkopen, krijgen de garantie van een vaste buslijn. In de stille uren blijft er een vorm van collectief vervoer bestaan. Het is bovenal belangrijk dat reizigers en personeel zélf een stem in alle ideeën krijgt. Zij kennen de praktijk het beste. En uiteindelijk is goed bereikbaarheidsbeleid ook sociaal beleid.

U bent hier