SP: OV-chipkaart moet vriendelijker voor reizigers worden
SP: OV-chipkaart moet vriendelijker voor reizigers worden
De Gelderse SP wil dat de provincie zich gaat inspannen voor een betere OV-chipkaart. Blinden en slechtzienden hebben nog steeds moeite om gebruik te maken van de kaart en elders in het land is er een experiment gaande om achteraf voor ritten met bus en trein te betalen. De SP wil dat de provincie zulke gebruiksvriendelijke betaalvormen voor het openbaar vervoer gaat onderzoeken. Daarmee kan ook het afhaken van busreizigers worden opgevangen.
De RET is in de regio Rotterdam-Rijnmond een proef begonnen om “reizen op rekening” met de OV-chipkaart te testen. Via reizen op rekening kunnen reizigers achteraf hun OV-rit betalen. Reizigers betalen per maand achteraf, indien gewenst via één gezinsfactuur. Zij kunnen ook meteen mislukte in- of uitcheckpogingen via een website corrigeren. SP-Statenlid Alex Mink: “De provincie zou dit ook in Gelderland moeten gaan proberen. Veel mensen hebben problemen met het verplicht moeten opladen van de kaart en het is nog altijd een hele toer om teveel afgeschreven saldo terug te vragen. Bovendien zou in- en uitchecken met een smartphone mogelijk moeten zijn, zoals Arriva nu al succesvol in Noord-Nederland laat zien”.
De SP wil ook dat er eindelijk wat gebeurd aan de situatie van blinden en slechtzienden in het OV. Tijdens een debat op 6 maart j.l. sprak de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu haar verontwaardiging uit over het feit dat blinden en slechtzienden nog steeds geen passend reisproduct kunnen kopen. Inmiddels heeft de Tweede Kamer zich uitgesproken voor een betere chipkaart voor blinden, slechtzienden en hun begeleiders. Mink: “Blinden en slechtzienden hebben problemen met het herkennen van paaltjes en de piepjes bij in- en uitchecken. Staatssecretaris Mansveld gaf aan dat een oplossing technisch niet mogelijk is. Ik wil graag weten wat het Gelderse provinciebestuur er nou van vindt. Gelderlanders met een visuele beperking moeten gewoon met bus en trein kunnen reizen, zonder gedoe over kaarten en piepjes”.
Tenslotte wil de SP van het college weten of ze bereid is om concreet te onderzoeken of er met de ov-chipkaart per bushalte i.p.v. per kilometer kan worden afgerekend? Mink: “Een tarief per halte is makkelijker te communiceren en geeft reizigers meer grip op hun kostprijs. Dat zou een goeie stap zijn in de verbetering van de OV-chipkaart. Nu nog moeten reizigers óf saldo opladen óf gebruikmaken van een veel te duur abonnement waarbij ze busvervoer in een heel vervoersgebied moeten inkopen. Maar wat heb je aan een Veluwe Vrij-abonnement van meer dan 100 Euro per maand terwijl je elke dag van Hoevelaken naar Nijkerk met de bus reist en geen zin hebt in gedoe met saldi? Juist voor zulke groepen vaste reizigers moeten er slimmere abonnementen komen. Mobiele telefoonaanbieders lukt het tegenwoordig ook om flexibele abonnementen aan te bieden, bij de trein betaal je ook voor vervoer tussen twee stations, dus waarom kan dat niet bij de bus? ”