Laat bedrijfsleven de Giro maar betalen

31 mei 2014

Laat bedrijfsleven de Giro maar betalen

SP Statenlid en ex-wielrenner Peter de Vos vindt het geen taak van de provincie om de portemonnee te trekken voor de komst van de Giro d'Italia naar Gelderland. Hij vindt het meer een taak voor het bedrijfsleven om te investeren in de komst van het commerciële wielercircus naar onze provincie. Dit opinieartikel verscheen op 31 mei in de Gelderlander. Op zondag 1 juni zat Peter bij In Gelderland Live om het toe te lichten.

25 jaar geleden reed ik in Olympia's Tour een volle week in de bolletjestrui door Nederland. Dat klinkt mooier dan het is. Als pure sprinter kon ik in werkelijkheid geen molshoop op komen. Toch werd ik dag in dag uit als bergkoning gekroond. Niets is wat het lijkt in de wielersport. Misschien komt het wel doordat mensen bevangen raken door een soort virus, de wielerkoorts. Die steekt vooral op tijdens de voorjaarsklassiekers en de grote ronden. Stoere kerels die op de fiets als beesten tekeer gaan, hullen zich bijvoorbeeld ineens met veel enthousiasme in een liefelijk roze kleurtje als ze in de Giro d'Italia zitten. Maar niet alleen de wielrenners zelf, ook bestuurders lijken er soms last van te hebben.

Die passie voor het wielrennen, die snap ik maar al te goed. Maar dat wil niet zeggen dat ik sta te juichen om minstens zes miljoen gemeenschapsgeld in de komst van de Giro naar Gelderland te steken. In tegendeel. Het is niet de taak van de provincie om dit commerciële wielercircus naar Gelderland te halen. Als de Giro hier al moet komen, laat het bedrijfsleven het dan maar betalen. Zeker in tijden waarin zwaar bezuinigd wordt op overheidsuitgaven en veel mensen daardoor in de knel komen, is het niet uit te leggen dat de overheid miljoenen stopt in een paar dagen voorbijrazende wielrenners.

Peter de Vos ging bij In Gelderland Live in discussie met gedeputeerde Markink.

Helaas heeft de wielerkoorts de Gelderse bestuurders al te pakken. Gedeputeerde van Financieen, Jan Markink, wil de Giro naar Gelderland halen en is bereid daarvoor miljoenen uit de schatkist van de provincie te halen. Natuurlijk komt hij net als andere bestuurders die hem voorgingen met mooie voorspellingen. Er komen honderdduizenden bezoekers die gaan zorgen voor miljoenen opbrengsten. Maar die prognoses moet je met een korreltje zout nemen. In 2010 startte de Giro in Amsterdam. Daar kwamen 150.000 bezoekers minder dan verwacht en hun uitgaven waren 15 miljoen minder dan voorspeld. En ook andere voorgespiegelde voordelen kwamen niet uit. Uit onderzoek blijkt dat van dit soort evenementen nauwelijks meer mensen gaan sporten.

Als het aan de SP ligt besteden we die miljoenen niet aan de Giro maar aan extra sportvoorzieningen in de Gelderse dorpen en stadswijken. Voor dat geld kunnen op honderden plaatsen nieuwe sportieve initiatieven ontwikkeld worden voor jong en oud. En dan niet voor een paar dagen maar voor jaren en jaren: een trapveldje, een uitgebreide speelplaats, een flitsende fietscross- of skatebaan op een braakliggend terrein bijvoorbeeld. Kortom, wielerkoorts is een (vrij onschuldige) kwaal die heel mooie kanten heeft, maar niet als deze bestuurders treft die over geld van de overheid gaan. Die horen nuchter te blijven en te zeggen: prima als de Giro komt, maar niet van ons geld.

Peter de Vos, lid van provinciale staten van Gelderland voor de SP, ex-wielrenner