h

Provincie moet bijdragen aan snelle verbetering spoorlijn Nijmegen-Roermond

31 januari 2015

Provincie moet bijdragen aan snelle verbetering spoorlijn Nijmegen-Roermond

Op 28 januari heeft SP Statenlid Eric van Dijk tijdens de vergadering van de Provinciale Staten aangedrongen op meer geld voor de verbetering van de Maaslijn, de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond. De SP vindt dat er voor de Maaslijn extra geld beschikbaar moet komen vanuit  de NUON-gelden, zodat het niet ten koste gaat van andere verbeteringen aan het spoor in Gelderland. Een motie van SP en GroenLinks voor meer Gelderse inspanning om de Maaslijn aan te pakken is door Provinciale Staten aangenomen.

De SP is met een aantal andere partijen mede-indiener van een motie van GroenLinks om verdere vertraging van de verbetering van de Maaslijn te voorkomen. Deze motie is op 28 januari door de Staten aangenomen. De gedeputeerde mw. Bieze heeft toegezegd dat ze bij de beantwoording van de schriftelijke vragen die de SP onlangs over dit onderwerp heeft gesteld, antwoord zal geven over de hoogte van de extra kosten van deze verbeteringen.

De provincie Gelderland is per 1 januari 2015 verantwoordelijk voor het Openbaar Vervoer (OV) in heel Gelderland. Tot die datum was de stadsregio (Arnhem-Nijmegen) verantwoordelijk voor dit deel van het OV in het zuidelijke deel van Gelderland. De Maaslijn dreigt onder te gaan aan zijn eigen succes. Met name op het Gelderse deel is het aanbod aan passagiers zo groot dat de treinen overvol zijn en reizigers achterblijven op het perron wegens plaatsgebrek. Verbeteringen op het gebied van elektrificatie en verdubbeling van het spoort moeten de knelpunten oplossen, want dan zijn langere treinen mogelijk en meer treinen per uur. SP Statenlid Eric van Dijk: “Hoewel de Maaslijn maar voor een gedeelte door Gelderland loopt is deze lijn van groot economisch belang. Naast het bereikbaar maken van de Nijmeegse onderwijsinstellingen als Universiteit en HBO en het Radboud ziekenhuis zorgt het ook voor een goede ontsluiting van Nijmegen vanuit het zuiden. Maar, meer geld hier mag niet leiden tot minder geld voor andere broodnodige verbeteringen aan het spoor zoals aan de lijn Arnhem-Winterswijk.”

Verbeteringen kosten geld en daar wordt op 4 maart 2015 verder over onderhandeld. De Limburgse gedeputeerde stelt dat alles vrijwel rond is, maar dat Gelderland nog over de brug moet komen. De Gelderse gedeputeerde mw. Bieze beweert juist dat er over de bijdrage vanuit onze provincie nog niets is vastgelegd en zij ergert zich aan de manier waarop Limburg de zaken voorstelt. Zij wijst op het geringe aantal kilometers spoor (slechts 5 a 6 km) dat er in Gelderland ligt en de bijdrage van 7,5 miljoen euro die Gelderland daarvoor beschikbaar wil stellen.

Reactie toevoegen

U bent hier