Gelderse SP wil geen gemeenschapsgeld naar de Giro d' Italia

25 februari 2015

Gelderse SP wil geen gemeenschapsgeld naar de Giro d' Italia

Foto: Bas Stoffelsen

De Gelderse SP stemt tegen het voorstel om 5 miljoen euro provinciaal geld uit te trekken voor de komst van de Giro d' Italia naar Gelderland. De fractie vindt het niet de taak van de overheid om dit soort topsportevenementen met gemeenschapsgeld van de grond te trekken. Dat geld kan beter geïnvesteerd worden in sport voor iedereen.

De SP ziet liever de jongens en meiden uit de buurt voetballen op een trapveldje, en de buurvrouw baantjes trekken in het zwembad, dan de bestuurders op de tribune bij de openingsceremonie van de Giro d'Italia.  Bovendien zijn de kosten en opbrengsten van een dergelijk evenement zeer onzeker zijn. Dat blijkt onder andere uit een onderzoek van Hogeschool Arnhem Nijmegen naar de financiën van grote sportevenementen.

De SP lichtte dit standpunt nogmaals toe in het debat dat gisteren in provinciale staten gehouden werd. Woordvoerder SP-Statenlid Peter Vos is blij met de bewegingen bij andere partijen die meer oog krijgen voor breedtesport. De Vos: 'Mooi dat die aandacht er steeds meer is, maar eigenlijk zou wie A zegt ook B moeten zeggen. Dus gewoon geen gemeenschapsgeld naar een drie dagen durend commercieel evenement maar dat geld stoppen in trapveldjes en andere kleinschalige sportvoorzieningen dicht bij huis.'

De SP staat niet alleen in deze visie. Ook andere partijen in de staten (maar geen meerderheid) denken er zo over. Eerder al dienden SP, CU en SGP een amendement in om geld van de Giro te steken in de breedtesport.