SP maakt zich hard voor Bed, bad en brood-opvang in Gelderland

29 april 2015

SP maakt zich hard voor Bed, bad en brood-opvang in Gelderland

Op initiatief van de SP Gelderland dienden Groenlinks, de Christen Unie, 50+ en de SP een motie in over behoud van Bed, Bad en Brood-opvang in Gelderland. Regeringspartijen VVD en PvdA hebben vorige week een compromisgesloten waarin wordt gesteld dat bed, bad en brood-opvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers alleen nog maar is toegestaan in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven. De motie verzocht het College van Gedeputeerde Staten met alle Gelderse gemeenten te praten over het behouden van de BBB-regeling in Gelderland.

De afgelopen weken was de Bbb-regeling onderwerp van discussie in en buiten de Tweede Kamer. Daar bleek het vooral een politieke discussie te worden voor de coalitiepartijen, een discussie over het voorbestaan van het kabinet. SP Statenlid Paul Kusters: “De discussie in Den Haag over de uitgeprocedeerde asielzoekers liep uit op discussie over het voortbestaan van het kabinet. Het slechte compromis dat daaruit is voortgekomen gaat volledig voorbij aan de rechten van de mensen die het betreft en aan de problemen waar vele gemeenten mee te maken krijgen. Asielzoekers buiten de grote steden worden door het kabinet gedwonen op staat te leven terwijl veel gemeenten deze mensen juist willen helpen. Elke gemeente heeft binnen de Wmo een zorgplicht én is daarmee vrij de opvang in te richten voor alle mensen binnen de gemeentegrenzen. Deze verplichting geeft de gemeenten de ruimte om de Bbb-regeling te omarmen.”

De SP, GroenLinks, ChristenUnie en 50plus, gesteund door de Partij voor de Dieren willen dat het college van gedeputeerde, in afwachting van de uitspraak van de Raad van State over dit onderwerp, in treed met de Gelderse gemeenten over het behoud van Bed, bad en brood-voorzieningen in Gelderland voor uitgeprocedeerde asielzoekers.

De motie werd helaas niet aangenomen. CDA, PvdA, D66, SGP, VVD en PVV stemden tegen de motie. SP, GroenLinks, ChristenUnie en 50plus stemden voor.