SP, GroenLinks en Partij voor de Dieren stellen vragen over vossenjacht

20 mei 2015

SP, GroenLinks en Partij voor de Dieren stellen vragen over vossenjacht

De Provincie Gelderland wil vergunningen gaan verlenen voor het nachtelijk jagen op vossen. Volgens de provincie zorgen vossen voor te veel schade onder weidevogels en bij landbouwbedrijven. SP, GroenLinks en Partij voor de Dieren vragen zich af of de provincie niet eerst naar preventieve diervriendelijke maatregelen kan kijken om de vos te weren. De partijen roepen de provincie bovendien op het besluit niet door te zetten en eerst onderzoek te doen naar de werkelijke oorzaken van de problemen met de weidevogels.

De Provincie wil toestemming verlenen voor het ’s nachts met kunstlicht jagen op vossen. De vossen zouden teveel schade toebrengen aan de landbouw: zij grijpen wel eens een kippetje, ze bedreigen de weidevogels en ook het herintroductieprogramma van de korhoender mislukt door de vos. Volgens de provincie loopt de schade bij de kippenboerderijen loopt langzaam op: 2009 (€ 109.00,-) en 2013 (€ 172.000,-).

Samen met de Partij voor de Dieren en GroenLinks heeft de SP vragen gesteld over de voorgenomen vossenjacht. Deze partijen, evenals de Gelderse Natuur en Milieu Federatie, zien in de nachtelijke vossenjacht geen oplossing voor dit probleem. SP Statenlid Paul Kusters: “Dat een vos, als hem de gelegenheid geboden wordt, een kip zal pakken, dat zal niemand verbazen. We vragen ons ook af of er wel voldoende diervriendelijke maatregelen genomen zijn om te voorkomen dat de vos bij de kippen kan zoals het plaatsen van hekken en speciale rasters. Is de schade werkelijk toegenomen of zijn er gewoon meer bedrijven bij gekomen? Dat wordt niet duidelijk uit het voorstel.”

De schade onder weidevogels is niet alleen aan de vos te wijten. Het intensieve landbouwbeleid is hier debat aan zeggen de experts: verschraling en verdroging en het gebruik van bestrijdingsmiddelen blijken in werkelijkheid de grootste bedreiging. Volgens Faunabeheer Nederland heeft de korhoender meer te lijden van de havik dan van de vos.

Vossen hebben bovendien een belangrijke rol in het ecosysteem. Ze eten niet alleen kippen, ze jagen vooral ook op ganzen, kleine (zoog)dieren en eten insecten. Haal je de vossen weg, dan krijg je op andere plekken een probleem. Kusters: “De vos is een inheemse bedreigde diersoort. Volgens onder meer de Zoogdiervereniging is er niet één stukje papier waarop het wetenschappelijk bewijs staat dat het jagen op vossen effectief zal zijn. Een dode vos zal snel weer vervangen worden door een nieuwe vos zolang er genoeg prooidieren zijn en deze gemakkelijk gedood kunnen worden. Preventieve diervriendelijke maatregelen zijn daarom effectiever dan de jacht. Bovendien is het met de enorme hoeveelheid ganzen in Nederland misschien wel heel verstandig om de vos te koesteren in plaats van op hem te jagen.”