SP maakt zich zorgen over busvervoer regio Arnhem-Nijmegen

17 augustus 2015

SP maakt zich zorgen over busvervoer regio Arnhem-Nijmegen

Foto: Bas Stoffelsen

De Gelderse SP heeft vragen aan het college gesteld naar aanleiding van nieuws over het uitvallen van veel busritten bij vervoerder Breng. Vervoersbedrijf Hermes, die onder de merknaam Breng rijdt in de regio Arnhem-Nijmegen stelt dat er te weinig personeel is om alle diensten te draaien. De SP maakt zich zorgen over het personeelsbeleid van Breng en wil niet dat de reizigers en chauffeurs daar de dupe van worden.

SP Statenlid Maurits Gemmink: “Dit is het zoveelste zorgelijke bericht over het personeelsbeleid van Breng. Al eerder kwam er in het nieuws dat er onrust is onder het personeel over het personeelsbeleid en dat een angstcultuur zou zijn als het gaat om ziekmeldingen. Nu lukt het ze niet om hun busdiensten gevuld te krijgen. Wij maken ons zorgen over het busvervoer in deze regio. Want het zijn de reizigers en de chauffeurs die hier de dupe van worden.”

De SP wil van het provinciebestuur, als opdrachtgever van het openbaar vervoer, weten wat zij heeft ondernomen richting Breng/Hermes en wat ze gaat doen om de gevolgen voor reizigers te beperken. De SP-fractie heeft daarom de volgende vragen aan het college van GS:

1. Bent u bekend met de berichtgeving over de hoge rituitval bij Breng? En bent u met de SP-fractie van mening dat dit een zorgelijke ontwikkeling is?

2. Is het college bekend om hoeveel ritten dit gaat?

3. Heeft de gedeputeerde hierover gesproken met de aanbieder, Hermes?

Zoja; Wat is er besproken?

Zo nee; Gaat u hierover met Hermes in gesprek en wanneer?

Ter toelichting: Tijdens de Proviniale Statenvergadering van 3 juni 2015 heeft de PvdA vragen gesteld over een bericht in De Gelderlander over ‘Angstcultuur onder het personeel van Breng’. In dit stuk gaat het over een onderzoek over het personeelsbeleid van Hermes. In de beantwoording gaf gedeputeerde aan dat zij niet bekend is met een rapport over het personeelsbeleid van Hermes maar dat ze hier in haar driemaandelijkse overleg met Hermes zou bespreken.

4. Heeft de geduputeerde het rapport over het personeelsbeleid van Hermes inmiddels ingezien?

Zo ja; wat zijn de resultaten van dit onderzoek en krijgen provinciale staten het rapport over het personeelsbeleid van Hermes ook in te zien?

Zo nee; wanneer gaat u in gesprek met Hermes over het rapport over het personeelsbeleid van Hermes?

5. Is het college het met de SP eens dat de problemen op gebied van personeelsbeleid bij Connexion/Hermes het gevolg kunnen zijn van de zogenaamde ‘race to the bottom’, die ontstaat door een aanbesteding waarbij de provincie haar keuze voor 75% baseert op de prijs, waardoor aanbieders onder kostprijs gaan leveren en het verlies o.a. afgewend wordt op het personeel? Zo nee, welke oorzaken ziet het college van deze problemen?

6. Wat doet het college eraan om de gevolgen voor OV-reizigers te beperken?