Top Alliander speelt vies spel met beloningsregels

18 augustus 2015

Top Alliander speelt vies spel met beloningsregels

De Gelderse SP is verontwaardigd over het feit dat Netwerkbedrijf Alliander de normen voor topsalarissen zonder blikken of blozen omzeilt. Alliander, dat voor een groot deel eigendom is van de provincie Gelderland, zoekt volgens onderzoek van het Algemeen Dagblad bewust de mazen in de wet op. Volgens de SP is het hoog tijd dat het provinciebestuur als belangrijkste aandeelhouder stevig optreedt: de bestuurders van Alliander moet dringend een halt worden toegeroepen.

Het beloningsbeleid bij Alliander staat al langer ter discussie. Vorig jaar zomer stelde de SP Gelderland vragen aan de gedeputeerde en in november werd er in Apeldoorn actie gevoerd, omdat Alliander in meer dan 30 gevallen de Balkenendenorm had overschreden. SP Statenlid Paul Kusters: "Hoezeer kan een organisatie zich van de samenleving vervreemden? Tijdens de actie in november 2014 verzekerde bestuursvoorzitter Peter Molengraaf ons dat de topsalarissen al aangepast worden en dat men de richtlijnen van de WNT opvolgt en vooral ook dat Alliander verantwoord maatschappelijk onderneemt. Nu blijkt dat de Alliander-top dit allemaal aan hun laars lapt."

De SP vraagt zich af waarom Alliander een belangrijk maatschappelijk onderwerp als de ongewenste hoge beloningen voor topbestuurders negeert? Kusters:"Men stelt dat een ministerssalaris te laag zou zijn om geschikte bestuurders aan te trekken en te behouden. Dat argument kennen we uit de discussie rond de puinhoop in de bankwereld. Maar we hebben het hier over een bedrijf waarvan overheden aandeelhouders zijn. Men bestuurt ook namens de burgers en dat verdraagt zich erg slecht met zelfverrijking. Waarom zouden mensen met de juiste kwaliteiten, grote betrokkenheid en verantwoordelijkheidsbesef niet bij Alliander willen werken voor een stevig ministersalaris? Wat zegt dat over de bedrijfscultuur? En wat zegt dat over bestuur, directie en raad van commissarissen? Het is hoog tijd dat de aandeelhouders van zich laten horen en nadrukkelijk deze graaicultuur afkeuren."

Weer leek het bedrijf weg te zullen komen met het hoge beloningsbeleid. De gedeputeerde reageerde pas als nadat hierover maatschappelijke onrust ontstaat. De SP vraagt zich daarom af of het Gelders college niet goed geïnformeerd is. Want waarom deed de provincie Gelderland, de grootste aandeelhouder van Alliander, niets?
SP Gelderland wil van het college het volgende weten:
Waarom reageert de gedeputeerde pas nadat er maatschappelijke verontwaardiging is ontstaan over het beloningsbeleid bij Alliander? Is de gedeputeerde niet correct of pas erg laat geïnformeerd? Wat vindt de gedeputeerde van het omzeilen van de WNT? Is de gedeputeerde bereid het aandeelhouderschap van de provincie actief te gebruiken om de bestuurders ter verantwoording te roepen? Is hij bereid om hierbij samen te werken met de overige aandeelhouders, provincies en gemeenten?