Gelderse Staten roepen kabinet op niet te bezuinigen op regionaal spoor

8 oktober 2015

Gelderse Staten roepen kabinet op niet te bezuinigen op regionaal spoor

Foto: Bas Stoffelsen

De voltallige Provinciale Staten stemde woensdag 7 oktober voor een, mede door de SP ingediende, motie. De motie roept de Tweedekamer op geld te blijven reserveren voor het regionale spoor. Met de motie wordt gedeputeerde Bieze gesteund in haar strijd voor landelijk budget voor deze spoorlijnen. Het is een oproep aan alle fracties in de Tweedekamer om dit onderdeel van de begroting geen doorgang te verlenen. Dit geldt speciaal voor de fracties van VVD en PvdA. Zij hebben immers de meerderheid in het kabinet en bepalen het beleid. Mochten de begrotingsplannen van Mansveld toch doorgaan, dan ligt vernieuwing van de regionale spoorlijnen tot 2028 stil. Tenzij de provincie zelf de investeringen aan het spoor financiert.

Maurits Gemmink, SP woordvoerder mobiliteit: ‘Dit is een belangrijke signaal vanuit Gelderland. Na Prinsjesdag bleek dat PvdA staatssecretaris Mansveld budget voor vernieuwing aan het spoor alleen nog voor landelijke (NS) spoorlijnen in wil zetten. Als dat zo blijft dan zal de staat tot 2028 niets in de regionale spoorlijnen investeren. En dat terwijl het gebruik van deze spoorlijnen de afgelopen jaren enorm is toegenomen en er maatregelen nodig zijn om in de toekomst de groei aan te kunnen.’

Voor Gelderland zijn plannen ingediend rondom de Valleilijn (Ede Wageningen - Amersfoort) en de spoorlijn Arnhem - Winterswijk. De laatste is de drukste regionale spoorlijn van Nederland. Gemmink: “Op de Valleilijn wil de provincie naar een kwartierdienst toe. Daarvoor moeten een aantal veranderingen aan het spoor worden uitgevoerd. In de Achterhoek is een spoorverdubbeling en elektrificatie van het spoor nodig. Als dit is uitgevoerd ligt er een betrouwbare en snelle spoorlijn. Hierdoor wordt de Achterhoek beter bereikbaar en interessant woongebied voor mensen die in Arnhem, Ede Wageningen of Nijmegen werken.”

Het rijk zal niet al deze maatregelen financieren. Het gaat om een pot van ruim 160 miljoen, voor alle spoor in Nederland. De provincie zal zelf ook de portemonnee moeten trekken en kan volgens de SP makkelijk door een deel ban de Nuon-miljarden die provincie op de bank heeft staan.