SP schudt Alliander wakker: stop de topsalarissen!

12 oktober 2015

SP schudt Alliander wakker: stop de topsalarissen!

Foto: Peter de Vos

Maandagochtend 12 oktober heeft de Gelderse SP actie gevoerd bij Netwerkbedrijf Alliander uit protest tegen hun beloningsbeleid voor het topmanagement. SP Statenlid Paul Kusters heeft Alliander-topman Peter Molengraaf een wekker aangeboden. De partij vind namelijk dat het tijd is dat de Alliander-top wakker wordt en haar topsalarissen snel terugbrengt onder de Balkenende-norm (WNT).

Onlangs werd bekend dat Alliander doelbewust de regels voor beloningen van topmanagers bij publieke bedrijven omzeilt. Het netwerkbedrijf voor gas en elektriciteit, voor het grootste deel eigendom van de provincie Gelderland, heeft zich net als alle andere publieke bedrijven te houden aan de WNT-norm (Balkenende-norm voor topinkomens). SP Statenlid Paul Kusters: “Het is toch niet te geloven dat na alle ophef de laatste jaren over topsalarissen in de publieke en semi-publieke sector Alliander zonder blikken of blozen de normen voor topsalarissen omzeilt.”

Alliander topman Peter Molengraaf in gesprek met Paul Kusters

Alliander zoekt volgens onderzoek van het Algemeen Dagblad bewust de mazen in de wet op, zo bleek deze zomer. Eind vorig jaar werd de Alliander-top ook aangesproken met als gevolg dat men ontwijkende constructies bedenkt om de salarissen stevig boven de WNT norm te houden. Er heeft inmiddels een gesprek tussen het provinciebestuur en Alliander plaatsgevonden, maar de vraag is hoe effectief dat is geweest.

De SP vraagt zich af waarom Alliander een belangrijk maatschappelijk onderwerp als de ongewenste hoge beloningen voor topbestuurders probeert te ontlopen? Op allerlei gebieden toont het bedrijf zich een verantwoord ondernemer, waarom dan niet hier? Kusters: "Men stelt dat een ministerssalaris te laag zou zijn om geschikte bestuurders aan te trekken en te behouden. Dat argument kennen we uit de discussie rond de puinhoop in de bankwereld. Maar we hebben het hier over een bedrijf waarvan overheden aandeelhouders zijn. Men bestuurt ook namens de burgers en dat gaat slecht samen met zelfverrijking. Waarom zouden mensen met de juiste kwaliteiten, grote betrokkenheid en verantwoordelijkheidsbesef niet bij Alliander willen werken voor een stevig ministersalaris? Wat zegt dat over de bedrijfscultuur? En wat zegt dat over bestuur, directie en raad van commissarissen? Hopelijk laat ook het personeel van zich horen, want dit kan gewoon echt niet.”

Foto: Peter de Vos
Om de medewerkers een hart onder de riem te steken bood de SP hen maandagochtend ook een stevig kopje troost aan en een flink stuk ontbijtkoek. Kusters: “Zo helpen we graag mee om Alliander wakker te schudden.”

Foto: Matthias van Hunnik

Zie ook: