Vragen over sluiting gerenoveerd bezoekerscentrum Leur

9 oktober 2015

Vragen over sluiting gerenoveerd bezoekerscentrum Leur

De Vlaamse Schuur in Leur werd in 2010 gerenoveerd voor een bedrag van 500.000 euro, afkomstig van de Provincie Gelderland en de gemeente Wijchen. Het erfgoedstudiehuis en bezoekerscentrum ‘Land van de Heerlijkheden’ in de schuur zijn met ingang van 1 oktober gesloten. De SP heeft de indruk dat hier sprake is van verspilling van gemeenschapsgeld en heeft het college om uitleg gevraagd.

Het bezoekerscentrum is pas in 2010 opgeknapt voor een bedrag van 500.000 euro. Een deel van deze subsidie was afkomstig van de provincie Gelderland. 'Stappen in de Toekomst' heette het project dat onder regie van de Stichting Geldersch Landschap en Geldersche Kasteelen (GLK) werd uitgevoerd. Eigenaar van de Vlaamse Schuur is de familie van baron Van Verschuer. GLK heeft het gebouw  gepacht en runde er vijf jaar lang een bezoekerscentrum waar vele vrijwilligers enthousiast aan de slag gingen. Ook veel wandelaars en fietsers wist de schuur te vinden. Maar GLK zegt nu dat er een jaarlijks exploitatietekort is van 50.000 à 60.000 euro en heeft daarom het bezoekerscentrum gesloten. GLK heeft aangekondigd haar activiteiten te verplaatsen naar het nabijgelegen kasteel Hernen. Dat kasteel is in tegenstelling tot de schuur in Leur, wél eigendom van Gelders Landschap & Kastelen.

SP-Statenlid Agnes Lewe: "Het is vooral jammer dat het centrum voor bezoeker gesloten is. GLK blijft dan wel huurder, maar de subsidie was toch niet bedoeld om de eigenaar en de huurder aan een mooi pand te helpen. Als er gemeenschapsgeld voor is gebruikt moet het ook toegankelijk zijn voor de gemeenschap. Zoiets moet worden vastgelegd in de voorwaarden voor een subsidie. Is dat hier wel gebeurd? Daarover gaan onze vragen."

Zie ook: