SP: concertkaartjes Gelders Orkest moeten goedkoper

16 november 2015

SP: concertkaartjes Gelders Orkest moeten goedkoper

De Gelderse SP wil dat de provincie en het Gelders Orkest werk gaan maken van goedkopere concertkaartjes. In het debat over subsidie voor Het Gelders Orkest (HGO) op 11 november diende de SP een motie om ervoor te zorgen dat eerder gemaakte afspraken over betaalbaarheid van de toegangskaarten ook worden nageleefd. De SP vind dat cultuur voor iedereen toegankelijk en betaalbaar moet zijn.

SP Statenlid Peter de Vos: ”In 2012 is ons toegezegd dat de kaartjes voor HGO betaalbaar zouden zijn voor iedereen. Als volwassene ben je in het Musis Sacrum ongeveer 20 euro kwijt voor het goedkoopste kaartje. In sommige andere Gelderse zalen loopt de prijs op tot ongeveer 40 euro. Dat kan natuurlijk niet. Prima dat we de Gelderse Cultuur subsidiëren maar dat doen we met een reden. Cultuur in Gelderland moet betaalbaar blijven voor iedereen. Waarom hebben anders al die miljoenen voor HGO en de opknap van hun concertzaal het Musis Sacrum uitgegeven?”

Provinciale Staten van Gelderland heeft opnieuw 5 miljoen beschikbaar gesteld voor Het Gelders Orkest (HGO) in Arnhem. Het is de 2e keer dat HGO 5 miljoen van de Provincie Gelderland ontvangt. Het Gelders Orkest kwam enkele jaren geleden in grote financiële problemen nadat toenmalige Cultuur Staatsecretaris Zijlstra (VVD) de rijkssubsidie van Het Gelders Orkest halveerde. In 2012 besloot de Provincie Gelderland met een financiële injectie van 10 miljoen euro (verspreid in 2 termijnen van 5 miljoen) het HGO te redden en zo een fusie met “Het Symfonieorkest” uit Enschede te voorkomen. Tegelijkertijd draaide de Provincie de subsidiekraan voor de andere Gelderse Cultuur steeds verder dicht met grote gevolgen voor de andere Cultuurinstellingen, festivals en evenementen.

De 10 miljoen voor HGO uit Arnhem ging ten koste van de kleinschalige “Cultuur voor iedereen”. Daarom heeft de SP in 2012 tegen de 10 miljoen voor HGO gestemd. De Vos: “In 2012 werd de Cultuur in Gelderland flink afgeknepen. Het Gelders Orkest had ons geld keihard nodig om zelfstandig verder te kunnen. De redding van HGO betekende dat de rest van de Cultuur in Gelderland dubbel zo veel moest bezuinigen. Wij waren daar toen niet voor. Maar “afspraak is afspraak”. We kunnen nu na 3 jaar niet zomaar de toegezegde 2e 5 miljoen terugnemen. Maar dan moet HGO ook de afspraken over betaalbaarheid nakomen!”

Gedeputeerde van cultuur Josan Meijers (PvdA) nam de strekking van de motie over en heeft toegezegd er mee aan de slag te gaan.