h

SP wil opheldering over kosten Giro

18 april 2016

SP wil opheldering over kosten Giro

Foto: Bas Stoffelsen

De Gelderse SP heeft vragen gesteld over de kosten voor de organisatie van de Giro in Gelderland begin mei. Op 6 april werd bekend gemaakt dat de organisatie nog met een gat van 1,6 miljoen euro zit. Daarnaast maakt de SP zich er zorgen over dat er na het evenement nog allerlei bijkomende kosten tevoorschijn zullen komen waar de provincie voor moet opdraaien.

Op 6 april kregen Provinciale Staten te horen dat de Gelderse Giro-organisatie problemen heeft om de financiering rond te krijgen. Met name de verwachtte inkomsten van sponsoring en de verkoop van “VIP-pakketten” blijven achter. Op 6 april hadden ze nog 1,6 miljoen euro tekort.

SP Statenlid Erik Braam: “Wanneer de komende twee weken er niet nog wat geldschieters langskomen zullen de provincie en de gemeenten Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen voor de kosten opdraaien. Dat betekend dat er nog eens flink wat gemeenschapsgeld in een commercieel topsport-evenement gestoken gaat worden. En wij zien ook niet graag dat na het evenement zal blijken dat de kosten hoger uitvallen dan verwacht. Het is prima dat de Giro naar Gelderland komt, maar niet op kosten van de Provincie. Al dat geld zien wij liever gaan naar amateur- en breedte-sport.”

Foto: Matthias van Hunnik

Een post voor onvoorziene uitgaven is er niet bij de Gelderse Giro-organisatie. Die is geschrapt om in aanmerking te komen voor een subsidie van het ministerie van VWS. Als er meer geld nodig is, moet de provincie Gelderland daarvan 70 procent betalen. Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen elk 10 procent.

Naar aanleiding van de briefing die op 6 april 2016 door de Giro-organisatie werd gehouden heeft de fractie van SP nog een aantal vragen waar ter plekke geen antwoord op kon worden gegeven:

1.a) Er maken 60 medewerkers deel uit van projectteam van Giro Gelderland. Om hoeveel FTE gaat het hier gedurende het gehele project?

1.b) Worden de uren van zowel interne als externe medewerkers volledig in de projectbegroting meegenomen en als post personeelskosten weergegeven? Zo nee, waarom niet?

2) Er lijkt op de begroting onvoldoende rekening te zijn gehouden met het verwijderen van obstakels op het parcours die pas kort voor de start worden ontdekt en aangepast. Blijven de kosten met de reeds bekende noodzakelijke wegaanpassingen binnen de begroting? Zo nee, welk bedrag verwacht het project hier nog vrij te moeten maken?

3) HAN hield in haar haalbaarheidsonderzoek rekening met een economische impuls van 11,25 miljoen euro? Is er reden om aan te nemen dat dit bedrag hoger of juist lager uitvalt nu er op enkele uitgaven moet worden bezuinigd?

4) Kan er, naast het sluiten van barterdeals, nog op kosten worden bezuinigd?

Reactie toevoegen

U bent hier