Gelders 'Plussenbeleid' onvoldoende om megastallen tegen te gaan

11 mei 2016

Gelders 'Plussenbeleid' onvoldoende om megastallen tegen te gaan

Foto: Bas Stoffelsen

De Provincie doet volgens de SP niet genoeg om megastallen tegen te gaan. De provincie Gelderland wil met het voorgenomen 'Plussenbeleid' sturen op verbetering van de kwaliteit van de veehouderij. Maar hierdoor laten ze de maximale grootte van stallen los en bieden ze ruimte voor uitbreiding van de intensieve veehouderij. De SP wil meer aandacht voor de effecten van de veehouderij op dier, mens en milieu.

De intensieve veehouderij heeft in betrekkelijk korte tijd een flinke aanslag gepleegd op onze natuur, biodiversiteit en het milieu stelt SP Statenlid Astrid Vollebregt-de Groot: “De gezondheid van mens en dier staan op het spel. Uitstoot van ammoniak, methaangassen, fosfaten, fijnstof en al wat dies meer zij doet veel schade aan de luchtkwaliteit en het grondwater. Flora en fauna lijden daar ernstig onder en lopen hard terug. De forse afname van het aantal akker- en weidevogels is daar o.a. een voorbeeld van.  De biodiversiteit wankelt.  Stankoverlast in Gelderland dreigt net zo hevig te worden als in Brabant, waar je op sommige plekken al jaren bijna niet meer kunt zijn.  Dit zal het toerisme zeker niet bevorderen. In Brabant wordt al onderzoek gedaan naar een mogelijk verband tussen de uitstoot van fijnstof en toegenomen vormen van longkanker. Willen we dit in Gelderland ook?”

Als een veehouder wil uitbreiden om zijn stallen milieu- en diervriendelijker te maken en de inrichting van zijn erf veiliger en toegankelijker voor grote landbouwmachines en vrachtwagens, dan is de SP daar niet op tegen. De partij wil echter meer gericht onderzoek naar de effecten van de veehouderij op de natuur, voordat er überhaupt aan uitbreiden gedacht kan worden.

Het loslaten van het melkquotum heeft geleid tot nog meer koeien. De toegenomen hoeveelheid mest kan feitelijk niet meer worden verwerkt zonder kwalijke gevolgen. Vollebregt- de Groot: “Toestaan van megastallen zoals in Wichmond met embryowinning waarbij het om hoge doses hormonen gaat en antibiotica?  Een geitenstal in de Bommelerwaard van 5100 geiten? Hoeveel medicijnen gaan daar in om? Er is nog steeds geen onderzoek naar de effecten daarvan op het milieu, grond- en drinkwater gedaan.  Binnen houden is voor de dieren geen optie. Een dergelijk groot aantal dieren buiten laten lopen is voor de omgeving geen optie. Enorme pluimveestallen die, als de kippen merendeels uitgelegd zijn, met megastofzuigers worden leeggezogen. Dit alles heeft met schaalvergroting te maken. Mens- en dieronvriendelijk en onveilig.”

De SP is voor veehouderij waarbij er aandacht is voor meer biologische landbouw, waarbij er meer diervriendelijke stallen worden ingezet, met frisse lucht, weidegang, terugdringen van stankoverlast met gebruik van een veilig luchtwassersysteem. Daarbij hoort het stoppen met het gebruiken van grote hoeveelheden antibiotica, hormonen en andere medicijnen die via de mest weer in het milieu terechtkomen. Vollebregt-de Groot: “De veehouderij moet weg van de industriële schaal en weer dichter bij de natuur komen te staan. Laten we eigenheid van de dieren respecteren, koeien zijn grazers, varkens zijn wroeters, kippen zijn scharrelaars, geiten willen klimmen, Laat ze grazen, wroeten, scharrelen en klimmen. En laten we de biodiversiteit van ons platteland vooruithelpen door het aanleggen van ruwe kantjes en bosschages rondom boerderijerven en weilanden zodat daar allerlei planten en dieren een plek kunnen vinden. Zo houden we het voor mens en dier leefbaar.”