Provincie ziet geen rol voor zichzelf bij vervuiling water Bommelerwaard

22 juni 2016

Provincie ziet geen rol voor zichzelf bij vervuiling water Bommelerwaard

Foto: Bas Stoffelsen

De beantwoording op de vragen die de SP Gelderland heeft gesteld over giflozingen in de Bommelerwaard zijn weinig bevredigend volgens SP-fractielid Erik Braam. Braam stelde de vragen naar aanleiding van het bericht op de website van het drinkwaterbedrijf Dunea over het hervatten van het gebruik van het water uit de Afgedamde Maas voor drinkwaterproductie, nadat zij drie maanden zijn uitgeweken naar rivier de Lek. Uit de antwoorden van Gedeputeerde Staten blijkt dat dat de Provincie hierin geen partij is en geen verantwoordelijkheid wil nemen.

Er wordt in de beantwoording vooral verwezen naar andere overheden zoals het Rijk, het Waterschap en Rijkswaterstaat. Op de vraag of in de 42 miljoen euro, die gemoeid zijn met de herstructurering van de glastuinbouw, rekening wordt gehouden met een riool voor het afvalwater antwoordt de Provincie dat dit een verantwoordelijkheid is van de sector. “Omdat afvalwater geen ruimtelijk issue is, is het niet mogelijk daarvoor regelingen te treffen in het provinciaal inrichtingsplan. ”

Per 1 januari 2018 is afvalwaterzuivering verplicht. Het verbeteren van de kwaliteit van het vrijkomende water bij de tuinbouwbedrijven in de Bommelerwaard maakt deel uit van een Uitvoeringsconvenant. Dit convenant is onderdeel van het PIP voor de glastuinbouw in de Bommelerwaard dat de provincie Gelderland, de gemeenten Zaltbommel en Maasdriel en waterschap Rivierenland op 5 februari 2015 hebben opgesteld. “Merkwaardig dat de Provincie naar de verantwoordelijkheid van de sector wijst terwijl er een uitvoeringsplan ligt dat tot deze verplichting leidt. Het lijkt alsof de provincie haar agenda niet kent. Dit vraagt om aanvullende vragen. “ aldus Erik Braam, fractievolger van de Gelderse SP fractie.