SP start kaartenactie zomerdienstregeling Arnhem-Nijmegen

25 juli 2016

SP start kaartenactie zomerdienstregeling Arnhem-Nijmegen

Foto: Matthias van Hunnik

Maandag 25 juli is de SP een kaartenactie gestart uit protest tegen de hoogzomerdienstregeling in de regio Arnhem-Nijmegen. De SP in Provinciale Staten en in de gemeenteraad van Nijmegen hebben zich afgelopen maanden verzet tegen deze zomerdienstregeling omdat die gepaard gaat met onnodige bezuinigingen op het busvervoer. Gevolg is dat sommige buslijnen in de zomer nog maar een halfuursdienst rijden. Met de ansichtkaarten, die de SP uitdeelt, kunnen reizigers aan het provinciebestuur laten weten wat ze van het busvervoer in de zomer vinden en laten horen dat er ook in de zomer wel degelijk mensen met de bus reizen.

SP-statenlid Maurits Gemmink: “Breng lijkt wel Bracht deze zomer. Belachelijk dat de provincie toe laat dat Breng haar dienstregeling halveert in de zomer. Dat de buslijn naar de Radboud Universiteit in Nijmegen minder gaat rijden is begrijpelijk. Maar de andere buslijnen ook halveren? De meeste mensen hebben geen zes weken vakantie en moeten gewoon naar hun werk of de stad kunnen reizen. Dit lijkt puur ontmoedigingsbeleid. Breng heeft er duidelijk geen zin in deze zomer en de provincie doet niets.”

Met de ansichtkaarten kunnen busreizigers de groeten doen aan het provinciebestuur vanaf de bushalte. En ze kunnen meteen laten weten waarom ze het belangrijk vinden om ook in de zomer fatsoenlijk busvervoer te hebben. Verschillende SP-afdelingen in de regio Arnhem-Nijmegen zullen komende weken de kaarten verspreiden. De eerste kaarten zijn maandagochtend 25 juli verspreid op het busstation bij het Centraal Station in Nijmegen. SP-Gemeenteraadslid uit Nijmegen Matthias van Hunnik was daarbij: “Het is meteen te merken wat de gevolgen zijn, mensen wachten langer op hun bus of komen te laat op hun werk omdat de haltetijden nog niet eens zijn aangepast! Zo ga je niet met reizigers om. Ook in de zomer hebben mensen recht op fatsoenlijk openbaar vervoer. Ik mag hopen dat de provincie hier in ieder geval de volgende zomer een stokje voor steekt.”

Foto: Yurre Wieken

SP raadslid Matthias van Hunnik op deelt kaarten uit op Station Nijmegen

Digitaal groeten vanaf de bushalte kan ook hier!

De bezuinigingen op de zomerdienstregeling volgen op eerdere bezuinigingen die in december 2015 zijn ingegaan. Toen heeft Breng het aantal busdiensturen al met 3% teruggebracht. Met de zomerdienstregeling loopt de bezuiniging zelfs op tot 6%. Maurits Gemmink:"Dit is helemaal niet nodig, de provincie heeft Breng namelijk geen enkele bezuiniging opgelegd. Op eerdere vragen heeft het College van GS geantwoord dat dit geld ingezet gaat worden voor het verbeteren van de busdiensten. Wij willen wel eens weten om verbeteringen het gaat en wat de reiziger hier van gaat merken.”