h

SP ziet geen brood in ‘Railterminal Gelderland’

11 juli 2016

SP ziet geen brood in ‘Railterminal Gelderland’

Foto: Bas Stoffelsen

De provincie wil inzetten op de aanleg van een Railterminal in Gelderland. Dit is een logistiek overslagpunt tussen het spoor van de Betuweroute, snelweg A15 en, met een beetje fantasie, rivier de Waal. Het had er volgens de eerste plannen rondom de Betuweroute al lang moeten liggen. Dat het er nog niet ligt zegt genoeg: de railterminal zal, net als de Betuweroute, niet rendabel zijn. De SP ziet dan ook niks in deze plannen van de provincie.

SP Statenlid Maurits Gemmink; "Jaren was het rustig rondom de Railterminal plannen, vroeger ook wel bekend als multimodaal transportcentrum of MTC. En dan steekt ‘ie ineens de kop weer op. De provincie omschrijft het als een zogenaamd “icoon” binnen de provinciale “gebiedsopgaven” en onmisbaar voor de werkgelegenheid in de “Gelderse Corridor”. Wij vertalen dit als een miljoenen verslindend prestigeproject."

De SP vreest dat de de Railterminal zich kan gaan scharen in een illuster rijtje van mislukte megaprojecten. Zo ligt er in Noord-Groningen een complete, o zo onmisbare zeehaven braak, heeft Amsterdam een containerterminal die nog nooit gebruikt is en rijden er slome intercity’s over de megalomane HSL-Zuid. En hebben we natuurlijk de Betuweroute, die in tien jaar tijd 322 miljoen euro verlies heeft geleden. Allemaal projecten die aangelegd zijn onder het mom van creëren van werkgelegenheid. Voor ‘Railterminal Gelderland speelt het provinciebestuur ook weer de ‘werkgelegenheidskaart’.

Gemmink: “Die werkgelegenheid moet komen van bedrijven die graag goederen tussen spoor en wegtransport uit willen wisselen. Belangrijkste partij daarin is ketchup en sandwichspread producent Heinz. Een bedrijf dat nu vijf kilometer verderop in Elst is gevestigd. Tenzij Heinz van plan is de productie bij de railterminal flink uit te breiden zal daar voor de regio geen extra werkgelegenheid van komen. Wij zien nog niet welke bedrijven van buiten onze provincie staan te trappelen om zich in Valburg te gaan vestigen. De plannen spreken vooral over bedrijven in de logistiek, die nu vooral in de Gelderse regio Liemers gevestigd zijn. Dan hebben we het vooral over verplaatsing van werk binnen Gelderland.”

Extra vreemd vind de SP het feit dat binnen 50 kilometer van Valburg de containerterminal van Emmerich ligt. Een terminal die de Betuweroute (in Duitsland), Rijn en A12/E3 met elkaar verbindt. Een terminal waar de bedrijven van Logistiek Valley (moeilijke naam voor de logistieke bedrijven langs de A12 bij de Duitse grens) nu gebruik van maken.

Maurits Gemmink: “We hebben dus al een terminal, die succesvol is en groeit. Het ligt alleen net over de grens in Duitsland. Waarom dan toch dit project er door drukken? Simpel, het is een prestigeproject. Het is beloofd aan een paar bedrijven. Het is sexy voor een provincie om zo’n belangrijke ‘hub’ voor de transportbedrijven op te zetten. Gelukkig is de definitieve beslissing nog niet genomen, en is de gedeputeerde naarstig op zoek naar geld binnen haar budget, maar we zien de ogen bij de meeste partijen in provinciale staten troebel worden zodra ‘Railterminal Gelderland’ besproken wordt. Het zal niet het eerste project zijn dat tegen alle verstand in er toch doorgedrukt wordt. Het ligt immers aan de Betuweroute…”

Reactie toevoegen

U bent hier