SP: Alle hens aan dek voor de Maasveren

19 september 2016

SP: Alle hens aan dek voor de Maasveren

Foto: Peter de Vos

De SP maakt zich zorgen over het voortbestaan van de veerponten over de Maas. Jaarlijks maken meer dan 250.000 fietsers gebruik van deze vorm van vervoer. Om de tarieven betaalbaar te houden hebben twee Gelderse gemeenten en de provincie Gelderland jarenlang een deel van de kosten voor hun rekening genomen. De provincie Gelderland wil dat nu afbouwen in de hoop dat de veren in de komende 8 jaar financieel onafhankelijk worden. Om er achter te komen wat de gevolgen zijn brachten SP-politici uit Brabant en Gelderland op 19 september een bezoek aan de Maasveren.

SP-fractievoorzitter Peter de Vos was aanwezig bij de Maasveren: "De bruggen bij Den Bosch en Ravenstein liggen 30 kilometer uit elkaar. In het gebied ertussen wordt de verbinding tussen Brabant en Gelderland in stand gehouden door vijf veerverbindingen. Vooral voor fietsers zijn ze belangrijk. Jaarlijks maken meer dan 250.000 fietsers gebruik van een van deze ponten. Maar ook bij automobilisten en boeren zijn de ponten populair. Anders moeten ze tientallen kilometers omrijden."

Om deze milieuvriendelijke vorm van vervoer betaalbaar te houden hebben de provincie Gelderland en de gemeenten Maasdriel en West Maas en Waal jarenlang bijgepast als er exploitatietekorten waren. Aan de Brabantse kant wordt dat niet gedaan. Nu wil Gelderland de subsidie afbouwen. Het gevaar bestaat dat een of twee veerverbindingen opgeheven moeten worden. De Vos: "De SP wil graag weten hoe groot dat risico is en hoe dat voorkomen kan worden. Daarom zijn we met SP-politici uit Oss, West Maas en Waal, de provincie Gelderland en provincie Brabant bij Stichting De Maasveren op bezoek geweest en hebben we gesproken met passagiers op de pont bij Maasbommel."

Foto: Peter de Vos

In gesprek met Stichting de Maasveren

Afweging

De SP vindt behoud van de veerponten van groot belang. De Vos: "De veerponten zijn van groot belang voor de leefbaarheid van de idyllische, maar ook wat geïsoleerd gelegen Maasdorpen. De jeugd moet de kans krijgen om goed onderwijs te volgen, ook al is dat aan de andere kant van de Maas. Ook voor de sociale contacten en lokale economie zijn de veerponten van belang. Opheffen zou betekenen dat vele tientallen kilometers moet worden omgereden. Dat is slecht voor het milieu en betekent extra belasting van de lokale infrastructuur. Wellicht zouden ook de provincie Brabant en de gemeente Oss hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Maar vanuit Gelderland houden we ook scherp de vinger aan de pols, we moeten voorkomen dat de Maasveren tussen wal en schip komen."