SP: wanneer grijpt Gedeputeerde in bij Regiotaxi Avan?
SP: wanneer grijpt Gedeputeerde in bij Regiotaxi Avan?
De SP heeft vragen gesteld aan het provinciebestuur over de dramatische start van Avan als uitvoerder van de regiotaxi in de regio Arnhem en Nijmegen. Gehandicapten en leerlingen die via Avan naar zorg of school worden vervoerd werden niet of te laat opgehaald, op de verkeerde plaats gebracht of bij het verkeerde huis. Tot nou bleef het erg stil vanuit het provinciehuis hierover. De SP vraagt zich af ook de provincie haar verantwoordelijkheid neemt, zij is immer financieel verantwoordelijk.
De start van de zogenaamde basismobiliteit in de regio Arnhem, via Avan, is op z’n zachts gezegd dramatisch verlopen. Gehandicapten en leerlingen die aangewezen op Avan om naar zorg of school worden te vervoerd werden niet of te laat opgehaald. Sommigen werden op de verkeerde plaats afgeleverd of thuisgebracht bij het verkeerde huis. Er is volgens wethouder Arthur Boone, voorzitter van Vervoerdersorganisatie Regio Arnhem-Nijmegen, niet goed gecommuniceerd over nieuwe spelregels omtrent het speciaal-vervoer. Volgens Boone zijn de problemen nu opgelost. Bij SP in Nijmegen en Arnhem komen nog steeds klachten binnen over het vervoer via Avan. Ook in de Gelderlander is de afgelopen weken al meerdere malen te lezen geweest over de chaos bij Avan.
SP Statenlid Maurits Gemmink: “Opstartproblemen, dat kan. Maar het is dramatisch om te zien hoe bij de overgang naar een nieuwe vervoerder de reizigers in de kou staan, letterlijk. En dan te bedenken dat het hier ook gaat om hele kwetsbare mensen zoals mensen met een beperking, jonge kinderen, zieken. Het lijkt er op dat je tegenwoordig bij het aanbesteden van openbaar vervoer geen product krijgt maar een lot, het is maar de vraag hoe het uitpakt.”
“Daarnaast is nu voor de reiziger volstrekt onduidelijk dat de provincie verantwoordelijk is voor de regiotaxi. De regio’s mogen het uitvoeren, maar de provincie heeft de eindverantwoording. Dat is nu niet duidelijk en daarom weten mensen niet waar ze naar toe moeten met hun klacht. Deze situatie maakt het voor provincie, regio en uitvoerder makkelijk naar elkaar te wijzen als er iets mis gaat. Wij pleiten er voor dat de provincie een klachtencommissie instelt die meteen ingrijpt als er iets mis gaat. Het moet voor de reiziger duidelijk zijn dat ze daarvoor bij de provincie terecht kunnen en niet bij de regio, gemeente of het taxibedrijf.”
De SP heeft de volgende vragen aan het college:
Vraag 1
De basismobiliteit is de verantwoording van en wordt gefinancierd door de provincie. De provincie heeft de uitvoering uitbesteed aan de regio’s. Bij Avan gaat deze uitvoering ‘rampzalig’ (quote DG). Door deze vorm is het voor de reiziger niet duidelijk waar ze naar toe moeten met hun klacht. Waar ligt de verantwoordelijkheid nu echt. Waar kunnen reizigers met hun klachten terecht en wie behandelt ze?
Vraag 2
Is het niet belangrijk dat gedeputeerde Bieze ook haar reactie geeft op de chaos bij Avans? Nu lijkt het, omdat wethouder Boone reageert op de slechte start, of de verantwoording bij de regio ligt en dat komt de duidelijkheid niet ten goede.
Vraag 3
De eindverantwoordelijkheid voor de basismobiliteit ligt bij de provincie, de uitvoer bij de regio’s. Waar ligt voor de provincie de grens als het gaat om ingrijpen in de uitvoer van de basismobiliteit? Bij Avans gaat het nu lange tijd niet goed. Welke afspraken zijn er gemaakt met de regio’s over hoe lang er bij invoering van de nieuwe basismobiliteit geblunderd mag worden en wanneer grijpt gedeputeerde in?
Vraag 4
Hoeveel klachten over het vervoer via Avan zijn er bij de provincie binnen gekomen? Hoeveel klachten over het vervoer via Avan zijn er bij de gemeenten terecht gekomen? Worden alle klachten bij elkaar gebracht zodat er een totaalbeeld ontstaat van de problemen bij Avan?
Reacties
Het is inmiddels 1 november.
Kinderen met gedragsproblemen, autisme (structuur, regelmaat en duidelijkheid nodig) worden weer plotseling in n andere combinatie, door n andere chauffeur opgehaald. Voor de derde keer sinds september. -weer te laat, want weer n nieuwe start-
we horen van rolstoelers met medicatie nodig op gezette tijden, van mensen die slecht spreken en bewegen, over regiotaxi ook alleen maar negatieve dingen. En een mededeling dàt er iets veranderd? Nee hoor.
Van menig schoolchauffeur hoorden we inmiddels dat zij de ochtend dat ze gaan rijden plots horen dat de route veranderd is of dat daar op vrijdagavond een mail over binnenkomt.
Ook de chauffeurs hebben geen aanspreekpunt tot maandagochtend +/- 6.50 u.
Als ze al op de weg zijn.
T heeft te maken met "efficient werken" aha.. natuurlijk.
Een langere rit met steeds wisselende groepsamenstelling, waarbij iedereen steeds langer onderweg is en verwarde kinderen en mensen..heel efficient allemaal.
Ouders en jongeren horen helemaal niets over verandering.
Elke week n verrassing.
Waarom is dit hele doelgroepenvervoer zo gemaakt dat t op een slechte pakketdienst lijkt.
De goedkoopste wint de aanbesteding.
Service, capaciteit van wagenpark en chauffeurs plus affiniteit met de doelgroep zijn kennelijk geen noodzakelijke eisen.
Elke keer moet er wer n bedrijf als n gek wagenpark en snelsnel chauffeurs aantrekken
Het is doelgroepenvervoer. Zeer afhankelijke mensen. Op allerlei manieren ook nog.
Gelukkig zijn alle chauffeurs medisch geschoold, met een vooropleiding als maatschappelijk werker of psychologisch geschoold
En nu ook nog de planning niet meer door betrokken bedrijf (want die zijn er!) Te laten doen.... maar door n bedrijf uit n andere regio met slechte bereikbaarheid en geen korte lijnen met chauffeurs en regio-kennis...
Verschrikkelijk. Je zal maar tot de doelgroep horen..
Reactie toevoegen