Provincie zet busvervoer Arnhem-Nijmegen op kinderschoenen

8 november 2016

Provincie zet busvervoer Arnhem-Nijmegen op kinderschoenen

Foto: Bas Stoffelsen

Onder de naam Breng Flex wordt er in 2017 een experiment gestart met fexibel busvervoer op aanvraag. Tegelijkertijd worden er in de regio Arnhem-Nijmegen reguliere bussen geschrapt en wordt Breng Flex als vervanger aangewezen. Daarmee gooit men volgens de SP een paar goede schoenen weg en vervangt ze door kinderschoenen die net ontworpen zijn. Zowel SP als Gelderse OV consumentenorganisatie ROCOV zijn hier niet blij mee.

SP Statenlid Maurits Gemmink: “Bestaande buslijnen vervangen door een bèta versie van iets nieuws vind ik niet verstandig. Maar de provincie Gelderland vindt dat prima, geen probleem. Het past immers binnen de OV visie van de provincie. In deze visie wil de provincie buslijnen met een lage bezetting vervangen door een flexibel net. Kleinere busjes rijden nog wel volgens de vaste haltes van de lijn, maar je moet wel van tevoren aangeven dat je mee wilt. Dat kan via een app op je smartphone.”

De SP heeft geen moeite met de inzet van een flexibel bussysteem op de rustige lijnen, als dat er voor zorgt dat de bus blijft rijden. Gemmink: “Maar nu worden bestaande lijnen vervangen door een experiment. Breng Flex heeft nog nooit gereden. Wij hebben het gevoel dat het met stoom en kokend water in elkaar is gedraaid om zo snel mogelijk ingezet te kunnen worden. En dan wordt het experiment alleen nog maar in de grote steden Arnhem en Nijmegen ingezet. Het gebied van de concessie Breng loopt van Doesburg tot Zevenaar en Groesbeek tot Tiel. Ook daar schrapt men lijnen en er is geen vervanging. Zelfs niet door een experimentele nieuwe busdienst. Dat gaat wat ons betreft tegen de OV visie in.”

Weinig vertrouwen

De invoer van de nieuwe regiotaxi-dienst AVAN, voor de regio Arnhem - Nijmegen, laat zien dat invoer van een nieuw systeem niet altijd soepel gaat. Breng Flex gaat, net als AVAN, via een centrale met aanmelding rijden. Dat vraagt volgens de SP om aanloop-problemen. Gemmink: “Daarom hebben wij weinig vertrouwen in deze grootschalige invoer van bèta Pilot Breng Flex. Wij hadden liever gezien dat Breng Flex als bèta pilot op één lijn was getest. Als dat goed functioneert kan het als pilot verder kunnen worden uitgebreid. Breng Flex had dan prima met de nieuwe dienstregeling van 2018 ingevoerd kunnen worden.”

De SP gaat de invoering van Breng Flex Bèta Pilot goed in de gaten houden. Wij horen uiteraard ook graag uw mening via gelderland@sp.nl.