h

SP wil geen uitgeklede zomerdienstregeling meer

28 november 2016

SP wil geen uitgeklede zomerdienstregeling meer

Foto: Bas Stoffelsen

SP-Statenlid Maurits Gemmink wil af van de uitgeklede zomerdienstregeling zoals die afgelopen zomer gold voor de bussen in de regio Arnhem-Nijmegen. Daarover wil hij in debat tijdens de Statencommissie van woensdag 30 november. Gezien de grote hoeveelheid klachten van reizigers vindt de SP het experiment ‘hoogzomerdienstregeling 2016’ mislukt en stelt ze voor om Breng geen toestemming te geven voor een hoogzomerdienstregeling in 2017.

Afgelopen zomer heeft Breng zes weken lang het aantal ritten op de meeste busdiensten gehalveerd. Zoals het nu voorligt wil Breng in 2017 weer een zogenaamde ‘hoogzomerdienstregeling.’ De SP wil graag van de andere partijen horen hoe zij tegenover dit voorstel staan. Maurits Gemmink: “De Staten kunnen niet doof zijn voor de klachten van reizigers. Ook in de zomer hebben reizigers recht op een fatsoenlijke busdienst. Veel mensen zijn in deze periode ook afhankelijk van busvervoer naar het werk, zorg of voor recreatie. Bijna niemand heeft in de zomer zes weken vakantie.”

Foto: Matthias van Hunnik

Actiekaart die reizigers afgelopen zomer konden versturen met hun ervaringen en klachten.

De SP afdelingen Arnhem en Nijmegen hebben tijdens de hoogzomerdienstregeling afgelopen juli en augustus via een kaartenactie de klachten van 353 reizigers in kaart gebracht. Ook andere organisaties hebben klachten verzameld en spreken zich uit tegen een hoogzomerdienstregeling. Afgelopen oktober heeft reizigersorganisatie ROVER een zwartboek aangeboden over de ‘hoogzomerdienstregeling 2106’ van Breng. En in het advies van de ROCOV over de dienstregeling 2017 staat dat ‘ROCOV niet akkoord kan gaan met twee soorten van vakantiedienstregeling’.

Gemmink: “De gevolgen voor reizigers waren niet mals: lijnen sluiten niet meer op elkaar aan waardoor reizigers grote vertraging oplopen. Sommige mensen konden plotseling niet eens meer op tijd op het werk komen. Daarnaast was de communicatie over de ‘hoogzomerdienstregeling 2016’ slecht. De dienstregeling werd slechts twee weken voor ingang aangekondigd en op een aantal bushaltes zijn de vertrekstaten niet aangepast, waardoor mensen tevergeefs op een bus stonden te wachten. De buschauffeurs van Breng kregen te maken met boze reizigers. Dit allemaal krijgt van ons én de reizigers een dikke onvoldoende!”

Reactie toevoegen

U bent hier