Grote stap voor de Achterhoek, 30 miljoen voor dubbelspoor

24 mei 2017

Grote stap voor de Achterhoek, 30 miljoen voor dubbelspoor

Foto: Matthias van Hunnik

Een kleine stap voor de provincie Gelderland, een grote sprong voor reizigers van en naar de Achterhoek. Provinciale Staten heeft op 24 mei besloten, geld te reserveren voor verdubbeling van de regionale spoorlijn tussen Didam en Doetinchem. Ook is besloten dat deze verdubbeling binnen tien jaar in gang moet worden gezet. “Dit is fantastisch voor het spoor in de Achterhoek” zegt Maurits Gemmink, SP woordvoerder mobiliteit in de staten. “We voeren al zo’n tien jaar actie in en buiten de staten om spoorverdubbeling tot Doetinchem voor elkaar te krijgen.”

De SP is opgetogen dat de provincie eindelijk serieus werk maakt van spoorverdubbeling tot Doetinchem. Gemmink: “Over deze spoorlijn tussen Doetinchem en Arnhem rijden dagelijks zo’n 18.000 mensen. Die verdienen een stabiele verbinding en dat gaat er op deze manier komen! De plannen liggen er al jaren en de lokale SP afdelingen voeren al jaren actie, samen met reizigers, om de provincie duidelijk te maken dat dit spoor aangepakt moet worden. We hebben regelmatig met handtekeningenlijsten, puzzelstukken en actiekaarten op de stations gestaan. Emile Roemer is naar Doetinchem gekomen om het bouwbord voor spoorverdubbeling te onthullen en we hebben daar zelfs een eerste stuk dubbelspoor gelegd. Van papier-maché weliswaar, maar daarmee wilden we laten zien dat het aanleggen van extra spoor niet moeilijk is. Als vanuit de provincie de wil en het geld er maar is.”

Foto: Bas Stoffelsen
SP-Statenlid Maurits Gemmink

Die stap is vandaag genomen. Er is een reservering van vijfentwintig tot dertig miljoen om spoorverdubbeling tussen Didam en Doetinchem in gang te zetten. Gemmink: “Daarmee zijn we er nog lang niet want de deskundigen denken dat het hele project tussen de tachtig en honderdtien miljoen euro gaat kosten. Maar met dit geld kan Gelderland naar Den Haag stappen om serieus te onderhandelen over een bijdrage van het Rijk. Ook de gemeenten zullen een bijdrage moeten leveren, bijvoorbeeld door grond te ruilen.”

De spoorlijn Arnhem - Winterswijk is een van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland. De lijn dreigt nu aan zijn eigen succes ten onder te gaan. Met kunst en vliegwerk lukt het Arriva en Breng een kwartierdienst tussen Doetinchem en Arnhem te onderhouden. Maar als er één trein storing heeft en stil staat op het huidige enkelspoortje, loopt de hele treindienst vast.

Als alles bij elkaar komt zal er over tien jaar een stabiele spoorverbinding tussen Doetinchem en Arnhem zijn. Geen wachttijden meer op de stations waar de treinen elkaar moeten passeren en geen spoorinfarct als er een trein met storing staat. Gemmink: “Onze grote wens is dat er dan naast de kwartierdienst voor de stoptrein een ‘regionale intercity’ tussen Doetinchem, Zevenaar en Arnhem gaat rijden. Daarvoor is er vandaag een grote stap gezet!”