Te zot voor woorden: 500.000 voor vertrekkende Alliander-topman

11 september 2017

Te zot voor woorden: 500.000 voor vertrekkende Alliander-topman

Foto: Peter de Vos

De SP wil van het provinciebestuur van Gelderland weten wat zij vinden van de bespottelijk hoge vertrekpremie voor Alliander-topman Peter Molengraaf. Gelderland is grootaandeelhouder van Alliander. De SP is al eerder in verzet gekomen tegen de torenhoge beloningen die er bij het publieke bedrijf worden uitgedeeld aan het topmanagement. De SP zal hierover woensdag 13 september vragen stellen in de commissie Algemeen bestuur van Provinciale Staten.

SP-Statenlid Paul Kusters verbaast zich over de vertrekbonus van Molengraaf: “Hoe haalt een publiek bedrijf het in zijn hoofd om opnieuw zo met geld te smijten. De topman besluit zelf om op te stappen en krijgt dan alsnog een half miljoen euro mee? Dat is niet uit te leggen aan al die consumenten die via hun energierekening dit geld hebben opgehoest. Ik wil van het provinciebestuur van Gelderland weten wanneer zij als grootaandeelhouder dit een halt toeroept. Zo niet, dan ben ik benieuwd of alle opstappende werknemers bij Alliander vanaf nu een half miljoen meekrijgen.”

Foto: Peter de Vos

SP-Statenlid Paul Kusters in gesprek met Peter Molengraaf bij een eerdere actie van de SP bij Alliander.

Energiebedrijf Alliander is al vaker in opspraak gekomen over hun beloningsbeleid. Daartegen heeft de SP al verschillende keren actiegevoerd, zowel bij Alliander als bij Provinciale Staten. Door een maas in de Wet Normering Topinkomens weet de top van het publieke bedrijf zichzelf al een aantal jaren flink te verrijken. Tegelijkertijd zijn er verschillende onderdelen van het bedrijf die stevig verlies lijden. Kusters: “Wettelijke regels of niet, de provincie moet haar verantwoordelijkheid nemen als aandeelhouder en dit beleid stopzetten.”

Reacties

De netten voor elektriciteit, gas, water en eigenlijk ook IT zouden volledige staatsbedrijven moeten zijn. En voor water als primaire levensbehoefte misschien ook de productiebedrijven.