Opinie: Intercity moet er wél komen in de Achterhoek
Opinie: Intercity moet er wél komen in de Achterhoek
Het is te duur om dubbelspoor in de Achterhoek aan te leggen, vinden Gedeputeerde Staten. “Dat is niet waar zegt” SP-Statenlid Maurits Gemmink, “Het kan best, als gedeputeerde Bieze maar beter haar best gaat doen.” Dit opiniestuk verscheen op 21 oktober in de Gelderlander.
Het dubbelspoor tussen Didam en Doetinchem gaat er komen. Dat staat voor de SP als een paal boven water. De partij heeft hiervoor de afgelopen acht jaar intensief actiegevoerd, zowel op de stations met de reizigers als in de Gelderse Provinciale Staten.
De SP gaat daarmee door. Zeker nu onderzoek laat zien dat er te weinig geld beschikbaar is. De Staten reserveerden onlangs 25 à 30 miljoen euro voor dit project. Dat is het openingsbedrag waarmee de gedeputeerde in onderhandeling kan met het Rijk. En als Den Haag niet mee wil doen dan moet Gelderland het spoor zelf aanleggen.
Er is niet alleen geld van de provincie. De regio Achterhoek en de gemeenten willen ook investeren in spoorverdubbeling. Gedeputeerde Bieze heeft echt iets aan te bieden als zij bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu om een bijdrage vraagt. Het is niet ongebruikelijk om dat zo te doen. Ook andere grote projecten, zoals het doortrekken van de A15 of Railterminal Gelderland worden ook door het rijk en de provincie samen gefinancierd.
Er gaan dagelijks 18.000 mensen met de trein van en naar de Achterhoek. De succesvolste regionale spoorlijn van Nederland is vanaf Zevenaar een enkelspoor met alle problemen van dien. De rek is er al lang uit. Als er één trein met storing stilstaat, ligt de hele dienstregeling plat. Spoorverdubbeling tot Doetinchem en uitbreiding van het aantal treinen is van groot belang om de dienstregeling stabiel te krijgen.
Er is recent onderzoek hiernaar gedaan. De verdubbeling van het spoor zou 123 miljoen euro gaan kosten. Wat de SP verbaast is dat het onderzoek van de provincie onvolledig is. Men heeft gekeken naar de kosten van spoorverdubbeling en het effect daarvan op het vervoer. Daarbij is alleen de huidige situatie in beschouwing genomen.
Nu rijden er vier treinen per uur tussen Doetinchem en Arnhem en dan levert spoorverdubbeling een geringe verbetering in de dienstregeling op. Er is niet gekeken naar uitbreiding naar zes keer per uur, eventueel met een intercity tussen Doetinchem en Arnhem. Daar zit de grote winst, zeker in de spits. De treinen zijn dan overvol en uitbreiding is zeer welkom.
Een aanpassing van de spoorboog in Arnhem-Oost is evenmin meegenomen in het onderzoek. Het aanpakken van dit knooppunt, waar alle treinen uit Oost-Nederland Arnhem binnenkomen, is net zo essentieel als de spoorverdubbeling tot Doetinchem. Gedeputeerde Staten baseren zich dus op een half onderzoek en dat is onzorgvuldig.
Als er uit Den Haag geen bijdrage komt voor spoorverdubbeling in de Achterhoek dan moet de provincie het zelf betalen. Gelderland is de rijkste provincie van Nederland, met Nuon-miljarden op de bank. Dat weten ze in Den Haag ook heel goed en daarom grijpt Gelderland regelmatig naast een subsidie. Daarmee is het grote voordeel, een goed gevulde bankrekening, meteen een nadeel.
Wat de SP betreft is het nu tijd om door te pakken. Voor de Achterhoek is de spoorlijn Winterswijk-Arnhem van levensbelang. Dubbelspoor geeft de Achterhoekse economie een enorme duw in de rug. Bovendien is het de oplossing om onze jeugd in de Achterhoek te houden. Gedeputeerde Bieze moet gewoon wat beter haar best doen.
Maurits Gemmink woont in Ulft en is lid van Provinciale Staten van Gelderland voor de SP.
- Zie ook:
- Dubbel spoor Achterhoek
- Openbaar vervoer
Reactie toevoegen