Sportfonds en cultuurfonds voor de jeugd in Gelderland kunnen weer verder

9 november 2017

Sportfonds en cultuurfonds voor de jeugd in Gelderland kunnen weer verder

Foto: Bas Stoffelsen

Op vragen van de SP-Statenfractie heeft Gedeputeerde Staten de toezegging gedaan dat er ook in de toekomst geld blijft voor de stichting Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds Gelderland. De stichting zorg dat kinderen uit gezinnen waar minder geld is lessen op kunst en cultuurgebied kunnen volgen en kunnen sporten.

Op 31 oktober werd de SP-Statenfractie verrast door een mail van het bestuur van stichting Jeugdsportfonds (JSF) en Jeugdcultuurfonds (JCF) Gelderland. Het bestuur maakten zich zorgen over de hun toegezegde Provinciale subsidies na 1 januari 2018. SP-fractievoorzitter Peter de Vos deelde de noodkreet van het Jeugdsportfonds en Jeugcultuurfonds met zijn Statencollega’s tijdens de begroting van 2018. GS deed daarop de toezegging dat er een tussen oplossing komt die het mogelijk maakt voor beide Jeugdfondsen om door te gaan.

Peter de Vos: “Het is belangrijk dat alle kinderen de kans krijgen om te sporten en in aanraking komen met kunst en cultuur. Maar niet elk gezin heeft daar genoeg geld voor. Mede dankzij de financiële steun van de provincie Gelderland zijn er 30 gemeenten bij het JeugdSportFonds aangesloten. Dit jaar hebben ruim 1.500 kinderen kunnen sporten. Het Jeugdcultuurfonds draait in 15 gemeenten en daar staat de teller op 115 kinderen.”

Op 1 januari 2017 zijn het Jeugdsportfonds en het Jeugdcultuurfonds Gelderland gefuseerd tot één stichting. De stichting maakt het mogelijk dat kinderen tussen de 4 en 18 jaar uit financieel minder draagkrachtige gezinnen toch kunnen meedoen. Er kan een aanvraag gedaan worden voor een bijdrage waarbij de richtlijn € 450 per kind, per cursusjaar is. De voorwaarden kunnen per gemeente verschillen.