h

Opinie: Railterminal Gelderland is een zinloos prestigeproject

20 maart 2018

Opinie: Railterminal Gelderland is een zinloos prestigeproject

Foto: Bas Stoffelsen

De railterminal bij Valburg gaan zorgen voor teveel overlast voor omwonenden stelt SP-Statenlid Maurits Gemmink. Bovendien voorziet hij een financieel drama voor de provincie. De SP vindt dat de provincie maar beter snel kan stoppen met dit plan.

‘Railterminal Gelderland kan zo maar eens net zo’n financiële drama worden als de Betuweroute, waar het aan komt te liggen.’ Ook het drama als het gaat om leefbaarheid voor omwonenden zal niet gering zijn. Kosten zullen oplopen tot tussen de veertig en zestig miljoen. Marktpartijen, op het bedrijf DERT (dat de terminal gaat huren) na, zeggen dat het onmogelijk is om bij Elst een succesvolle overslag te exploiteren. Als het project mislukt komen de kosten bij de samenleving te liggen. Daarnaast zal de terminal zal de leefbaarheid van de buurtschappen Reeth en Eimeren en Oosterhout en Elst zwaar aantasten. SP was tien jaar geleden tegen een railterminal en dat zijn we nog steeds.

Eigenlijk had deze containeroverslag van spoor naar weg tien jaar geleden bij opening van de Betuweroute in gebruik genomen moeten zijn. Maar toen zag men op tijd in dat een railterminal bij Elst niet rendabel zou zijn. Dat is tien jaar later niet anders, maar nu is het een prestige project van gedeputeerde staten geworden. Railterminal Gelderland moet en zal er komen.

Het is druk tussen Oosterhout en Elst. De doortrekking en uitbreiding van de A15, industrieterrein Park 15, Knoop 38, windmolens, de Betuweroute en nu komt er ook nog eens een railterminal. Uiteraard beloven gemeente en provincie dat er rekening gehouden wordt met de leefbaarheid van omwonenden. De bewoners van het buurtschap Reeth hebben daar geen vertrouwen meer in.

Mensen van de dorpsbelangenverenigingen zijn in Venlo bij een werkende railterminal wezen kijken. Daar werd uitgelegd dat containervervoer vooral ’s nachts plaatsvindt, omdat er dan geen personenvervoer is. Dit betekent ook dat de treinen ’s nachts worden gelost en dat gebeurt met zogenaamde container-stackers. Enorme heftrucks die een volle container moeiteloos van de trein oppakken en vijf hoog neerzetten. Dat gaat met veel lawaai gepaard wat de nachtrust niet ten goede zal komen.

Tot nu toe geven gemeente en provincie niet thuis als het om leefbaarheidsmaatregelen gaat. Omwonenden klagen over het ontbreken van één loket waarmee ze in overleg kunnen gaan. Ze hebben nu te maken met de gemeente, provincie en ProRail wat de zaak niet makkelijker maakt. Ook de keuze het railterminal terrein aan de Noordzijde, direct naast de bebouwing van Reeth, in plaats van het, voor omwonenden, veel gunstigere Zuiden te ontsluiten heeft kwaad bloed gezet. Als er op deze essentiele punten al niet naar de bewoners wordt geluisterd, wat betekent dat dan voor de toekomst?

Het bedrijfsplan achter de railterminal ziet er niet goed uit. De provincie legt het complete terrein en de wegen aan. Dat gaat zo’n 42 miljoen kosten, met een uitloop naar 30% meer. DERT huurt het terrein voor een ‘marktconforme prijs’, waarbij is afgesproken dat ze de eerste drie jaar geen huur betalen. Naast DERT was geen enkele ander partij geïnteresseerd in het exploiteren van de railterminal. BCTN heeft al een containerterminal langs de Waal in Nijmegen. Zij stellen dat er te weinig vraag naar containervervoer over het spoor in dit stuk Gelderland is. DERT schermt met bedrijven als Heinz en Lidl, die nieuwe bedrijfspanden op knoop 38 langs de A15 bouwen. Echter Lidel wist bij een hoorzitting niet te vertellen hoeveel containers ze per week over de Betuweroute zullen laten rijden.

Railterminal Gelderland zal moeten concurreren met de railterminal in Emmerich en de terminals in Oss en Venlo. Daarin heeft het meteen een achterstand, immers de terminal in Emmerich ligt binnen een straal van vijfendertig kilometer en aan de Rijnhaven, het spoor en binnen vier kilometer van de A12/E3. RTG schermt ook met ligging aan de Waal, maar is voor overslag van en naar scheepvaart afhankelijk van concurrent BCTN met hun Waalhaven terminal in Nijmegen. Dat is maar liefst twaalf kilometer omrijden met een container voor een terminal die stelt spoor, weg en water te combineren.

SP voorspelt dat DERT het niet gaat redden. Bij faillissement zal het bedrijf gewoon z’n aan zichzelf geleasede spullen oppakken en blijft Gelderland met een ongebruikte railterminal van tientallen miljoenen achter. Lachende derde is dan het bedrijfsleven. Gelderland zal het dure prestigeproject graag onder de marktprijs verhuren om schade en schande te bedekken. De samenleving mag betalen.

Reactie toevoegen

U bent hier