SP wil debat over vliegveld Lelystad en gevolgen voor mens, dier en natuur

15 mei 2018

SP wil debat over vliegveld Lelystad en gevolgen voor mens, dier en natuur

Foto: Peter de Vos

De Gelderse SP heeft een debat aangevraagd over de uitbreiding van vliegveld Lelystad en de gevolgen daarvan voor de nu al te hoge uitstoot van stikstof in onze provincie. Door de laagvliegroutes zal de uitstoot van stikstof maar ook van fijnstof en ultra-fijnstof nog veel groter zijn dan bij normale vlieghoogtes. Dit heeft ernstige gevolgen voor mens, dier en natuur in Gelderland. De SP wil weten of de provincie opkomt voor Gelderland en haar inwoners.

In januari heeft de SP-Statenlid Astrid Vollebregt-de Groot al schriftelijke vragen gesteld over de uitbreiding van vliegveld Lelystad en de gevolgen daarvan voor de reeds te hoge stikstofdepositie in onze provincie: “Doordat er op lage hoogtes gevlogen gaat worden moeten de vliegtuigen op vol vermogen vliegen, het gevolg is meer uitstoot. Dit heeft grote gevolgen voor milieu, natuur en volksgezondheid.

Wij vroegen ons af hoe de zogenaamde reservering voor uitbreiding vliegveld Lelystad, zich als prioriteitsproject verhoudt tot de inmiddels nog steeds veel te hoge bestaande stikstofdepositie. Ook wilden wij weten met welke hoogtes vanaf het begin (2014) is rekening gehouden, denkend aan de schok van de bekendmaking van de plotselinge lage routes in juli 2017. Waar moet ruimte ingeleverd worden als de stikstofdepositie nog steeds te hoog blijkt te zijn en er toch gevlogen gaat worden. Wie of wat moet gaan inleveren?”

Gedeputeerde Staten kon de vragen van de SP niet beantwoorden en stuurde ze door naar het Ministerie van Infrastructuur & Milieu (I&M). Maar het ministerie verwijst slechts naar de Milieueffectrapportage (MER) uit 2014. Vollebregt-de Groot: “Maar inmiddels is al langer bekend dat deze MER vol fouten te zit. Bovendien beperkt het onderzoek zich tot een cirkel om Lelystad en betreft het nergens onze provincie. De MER 2014 spreekt wel van een overload aan Stikstofoxides op de Noord Veluwe maar houdt geen rekening met de juiste vlieghoogtes boven Gelderland. Wij kunnen ons dan ook niet neerleggen bij deze verwijzing en willen concrete inhoudelijke antwoorden op onze vragen.”

De SP maakt zich naast de stikstof ook zorgen over fijnstof en ultra-fijnstof en staat daarin niet alleen:

• In een recent rapport van de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) wordt duidelijk dat er jaarlijks 7 miljoen mensen mensen sterven aan fijnstof en ultra-fijnstof dat vooral massaal door vliegtuigen wordt uitgestoten.
  • Het RIVM bevestigd dat en heeft een uitgebreid rapport gepubliceerd over de relatie tussen ultra-fijnstof en zoogdieren. Het rapport laat zien dat zoogdieren er ernstig ziek van worden: Hart- en vaatziektes, longproblemen en grote neurologische consequenties tot hersenvliesontsteking aan toe.
  • In de publicatie van het vakblad Natuur, bos en landschap van april 2018 gaat het over onderzoek naar verzuring van zandbodems ten gevolge van chronisch verzurende depositie. Uitkomst: De natuur zal op de droge zandgronden in Gelderland nooit meer vanzelf herstellen. Minder stilstofafzetting is hard nodig.

Vollebregt-de Groot: “De Gelderlanders kijken naar hun volksvertegenwoordigers om hun belangen te behartigen. Lopen partijen blind achter de regering in Den Haag aan? Of gaan proberen een stokje te steken voor de uitbreiding van Lelystad? De SP in de provincie en de Tweede Kamer gaat voor het laatste!”