De Achterhoek gaat sporen

28 juni 2018

De Achterhoek gaat sporen

Foto: Matthias van Hunnik

Laat de Achterhoek sporen! Zo’n tien jaar geleden was dat de leus van een grote SP actie voor de verdubbeling van de spoorlijn Winterswijk - Arnhem. Deze drukke enkelspoorlijn stond toen regelmatig stil omdat een van de dieseltreinen storing had. Tien jaar en vele acties verder is het dan zover. Provinciale staten van Gelderland staat unaniem achter het plan de meest succesvolle regionale spoorlijn van Nederland tot Doetinchem te verdubbelen. En nu kent ieder goed plan vele vaders, maar alle SP’ers die de afgelopen jaren bij nacht en ontij op de stations stonden om een handtekening te vragen voor het Achterhoekse spoor weten hoeveel zweet en tranen dit succes heeft gekost.

SP-Statenlid Maurits Gemmink: “Verdubbel de spoorlijn Winterswijk – Arnhem, in ieder geval tot Doetinchem, in de Achterhoek zodat er meer stabiliteit in de dienstregeling komt en er een regionale intercity tussen Doetinchem en Arnhem kan gaan rijden. Het werd een actie van de lange adem want acht jaar geleden was de provincie Gelderland vooral bezig met uitbreiding van asfalt en stond het regionale spoor laag op de agenda.”

De lange adem bestond uit vele acties van de Achterhoekse SP afdelingen waarbij regelmatig de reiziger werd betrokken. Vele handtekeningen, bouwborden, puzzelstukken en zelfs het leggen van alvast een stukje dubbelspoor op station Doetinchem volgden. De SP’ers stonden regelmatig klaar voor het gesprek met de reiziger. Men zou er moe van worden en dat kwam wel eens voor. ‘Moeten we al weer een handtekening zetten voor deze spoorlijn? Dat heeft toch geen nut, want ze luisteren toch niet…’

Gemmink: “Maar deze keer luistert de politiek wel. Woensdag 20 juni 2018 was de commissievergadering unaniem positief over een onderzoek naar verdubbeling van het spoor tussen Didam en Doetinchem de Huet. Hierdoor kan er een Regio-Express, een trein die tussen Winterswijk en Doetinchem als stoptrein rijdt en daarna doorgaat als intercity, tussen Doetinchem en Arnhem gaan rijden wat een reistijdverkorting van 20 minuten oplevert.”

Vervolgstap is dat in de komende Statenperiode de resterende 50 miljoen moet worden gevonden. Volgens de SP moet dat geen probleem zijn. Het spoor is van Pro-Rail, dus van Nederland, en Den Haag mag deze rekening wat ons betreft betalen. Als het ministerie niet thuis geeft dan is Gelderland rijk genoeg, met meer dan 4 miljard NUON geld op de bank, om zelf de Achterhoek beter te laten sporen. Als het geld er is dan kan men aan de slag en zal tussen 2025 en 2027 de eerste Regio-Express het station van Doetinchem verlaten. Dat is dan een groot succes voor de Gelderse SP dat laat zien dat actievoeren, op de stations en in de staten, helpt!

Enkele feiten

In acht jaar tijd hebben we het regionale spoorlijntje Winterswijk – Arnhem zien veranderen. Ooit, in 1991 stond de NS op het punt de lijn op te heffen. Ingrijpen door de provincie, in combinatie met de vervoerders, heeft de lijn gereanimeerd. Met als gevolg dat het enkelspoortje met zijn dieseltrein al snel tegen zijn grenzen aanliep. Het dieptepunt in dienstregeling ligt al weer een paar jaar achter ons. Waar het spoor zo’n zes jaar geleden bovenaan de lijsten meest onbetrouwbare dienstregelingen stond rijdt er, door investeringen in infrastructuur en materieel, nu een stabiele kwartierdienst. En met succes: Winterswijk – Arnhem is de drukste regionale spoorlijn van Nederland met zo’n 23.000 reizigers per dag.

Drie opties

In de commissie zijn drie opties voor verbetering van de spoorlijn Winterswijk – Arnhem besproken.

Optie 1, gaat over een verdubbeling van het spoor tussen Doetinchem en Wehl. Dat is zo’n vier kilometer dubbelspoor waarbij Wehl – Didam enkelspoor blijft en er geen verbetering voor de dienstregeling optreedt.

Optie 2, gaat over spoorverdubbeling tussen Didam en Doetinchem de Huet. Daarmee is het traject tussen Arnhem en Doetinchem de Huet compleet dubbelspoor. Om het spoor te verdubbelen tot station Doetinchem moet de spoorbrug over de Oude IJssel vervangen worden wat 40 miljoen extra gaat kosten en relatief weinig voordeel oplevert. Dat gaan we dus niet doen. Met deze maatregelen kan er een keer per uur een Regio-Express gaan rijden. Meer gaat niet vanwege de drukte op het spoor bij Arnhem Oost.

Optie 3, verdubbeling van het spoor tot Doetinchem de Huet, elektrificatie van de spoorlijn, inhaalspoor bij Gaanderen en aanpakken van de spoorknoop Arnhem-Oost, is daarna het logische gevolg. Met deze maatregelen kunnen er twee Regio-Expressen, Doetinchem -Arnhem per uur rijden, waarbij de optie van doorrijden naar Nijmegen mogelijk is. Deze optie echter staat of valt met het aanpassen van de spoorknoop bij Arnhem en dat is, wat de SP betreft, een taak voor de rijksoverheid. Hierover rijdt niet alleen de regionale trein naar de Achterhoek, maar ook de intercity’s naar Noord-Oost Nederland, de ICE en stoptrein Arnhem - Duisburg en het goederenvervoer.