SP-Statenlid wil stem laten horen tegen vliegveld Lelystad namens hen die geen stem hebben

24 september 2018

Foto: Peter de Vos

SP-Statenlid Astrid Vollebregt is een petitie gestart tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. Ze doet dat namens de kinderen van morgen en de natuur omdat die geen stem hebben maar wel last zullen ondervinden van de vervuiling en overlast van het vliegveld bij Lelystad.

Astrid Vollebregt: “Afgelopen jaar hebben al vele mensen en stem laten horen tegen de uitbreidingsplannen van Lelystad Airport. Een petitie namens bijan 200.000 mensen is aangeboden aan de Tweede Kamer. Er waren meerdere goed bezochte demonstraties en de actiegroepen schieten als paddestoelen uit de grond. Maar ondertussen gaan de plannen gewoon door. De regering en de Schipholgroep lijken vooral door te willen drukken zonder oog te hebben voor de schade die ze aanrichten voor de toekomstige generaties. Het is tijd om nu het geluid te laten horen van de kinderen van de toekomst en de natuur.”

De SP verzet zich in Gelderland en in de Tweede Kamer al langer tegen vliegveld Lelystad en de bijbehorende laagvliegroutes. Zolang het drukke luchtruim boven Nederland niet opnieuw is ingedeeld zullen de vluchten van en naar Lelystad extra laag gaan vliegen over onder andere de Veluwe. Astrid Vollebregt: “Je kunt toch niet zeggen dat we dan maar niet op de Veluwe hadden moeten gaan wonen! Mensen zijn er naartoe verhuisd voor de rust, de natuur, de schone lucht. ‘s Lands grootste natuurgebied verplaats je niet zomaar. Schiphol ziet heel Nederland als haar luchtruim en landingsbaan, en dat moet maar eens afgelopen zijn. ”

Vollebregt vind dat we ons moeten afvragen of we ons vlieggedrag wel kunnen verantwoorden naar de toekomst: “Het gaat niet alleen meer over de vraag of je een vliegtuig over je achtertuin wil. Het is belangrijk dat iedereen ziet dat vliegen nu te goedkoop is en daar de ongebreidelde groei van Schiphol en Lelystad vandaan komt. We moeten samen het gevecht aan gaan tegen gevolgen van uitstoot en lawaai. En dat alles voor de toekomst van onze kinderen en al het leven in de natuur! ”