Met dode eik naar het Binnenhof uit protest tegen vliegveld Lelystad

27 november 2018

Met dode eik naar het Binnenhof uit protest tegen vliegveld Lelystad

Foto: Matthias van Hunnik

Volgende week dinsdag 4 december trekt SP-Statenlid Astrid Vollebregt uit Gelderland met een dode eik op een platte wagen naar Den Haag. Namens de natuur en de kinderen van de toekomst biedt ze de Tweede Kamer een petitie aan tegen de uitbreiding van vliegveld Lelystad. De dode boom staat symbool voor de gevolgen van de uitstoot van al die laagvliegende vliegtuigen boven kwetsbare natuurgebieden zoals de Veluwe. De actie wordt gesteund door Milieudefensie en vele actiegroepen uit Gelderland, Overijssel, Friesland en de Noordoostpolder. Vollebregt: “Wij willen een gezonde omgeving met een mooie natuur doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen.”

Op vier december trekt Astrid Vollebregt in alle vroegte met een platte wagen, met daarop een dode eik, vanuit Loenen op de Veluwe naar Den Haag. Daar zal om half twee bij de Tweede Kamer, samen met actiegroepen, de petitie worden aangeboden aan de Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat. Vollebregt: “De petitie bieden we niet namens onszelf aan, maar namens alles wat géén stem heeft, dus de kinderen van morgen en al het leven in de natuur. Wij willen gezonde natuurgebieden waaronder de Veluwe doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen.”

Als er over de Veluwe binnenkort duizenden vliegtuigen op lage hoogtes overvliegen, dan zijn de gevolgen voor de natuur groot. Vliegtuigen op die lage hoogtes moeten op vol vermogen vliegen en produceren per vlucht 2600kg EXTRA aan uitlaatgassen. Op dit moment gaan al veel eiken dood door de te hoge stikstofoxides en CO2. Als de laagvliegroutes gaan plaatsvinden, dan is dat de doodsteek voor onze natuur. Naast deze stoffen produceren vliegtuigen heel veel fijnstof en vooral ultra-fijnstof. Dit is heel slecht voor mens en dier. Longziektes, hart- en vaatproblemen en hersenschade zijn het gevolg. Voor de SP en vele anderen genoeg redenen om de uitbreiding van vliegveld Lelystad een halt toe te roepen.

Volgens Vollebregt zullen de vliegtuigen onherstelbare schade toebrengen aan mens en milieu. Het brengt ons en de natuur in gevaar. “We zien nu al veel dode eiken en “vergrassing” van de heide in onze kwetsbare natuurgebieden. Dit komt dus door de uitstoot van stikstof en CO2 van de landbouw en het verkeer. Het Europese Hof heeft onlangs bepaald dat de Nederlandse PAS-wet (= Programmatische Aanpak Stikstof) niet voldoet, terwijl die bedoeld is om onze Natuur te beschermen. Bij vergunningen wordt veel meer vrij gegeven dan binnen de PAS-wet mag. Dan ook nog laagvliegroutes? NEEN dat kan de Veluwe niet aan.”

De SP verzet zich vanaf het eerste moment tegen de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Zowel in de Tweede Kamer als lokaal wordt er harde actie gevoerd. Vollebregt: “Lang waren we roepende in de woestijn, maar gelukkig is het bestuur van onze Provincie Gelderland nu ook om. De provincies wil niets meer weten van laagvliegroutes. Ze zijn niet welkom. Nu Den Haag nog…..dat is mijn missie”.

De petitie kan nog tot 3 december getekend worden op https://petities.nl/petitions/namens-de-kinderen-van-morgen-en-de-natuur...

Mensen die vanuit Apeldoorn met de actiebus mee willen naar Den Haag kunnen zich aanmelden via gelderland@sp.nl.