SP wil debat over lek afvalwater in de Berkel

13 november 2018

SP wil debat over lek afvalwater in de Berkel

Foto: Bas Stoffelsen

SP-Statenlid Eric van Dijk heeft een debat aangevraagd over het lekken van afvalwater afgelopen weekend in de Berkel. De SP wil weten hoe de provincie optreed bij dit soort calamiteiten. Ook wil de SP weten hoe het er op dit moment voorstaat met de lekkage en de vervuiling van de Berkel.

Aanleiding is de breuk op maandag 5 november 2018 in de persleiding die loopt van twee fabrieken van FrieslandCampina in Lochem en Borculo naar de waterzuivering in Zutphen van het Waterschap Rijn en IJssel, waardoor miljoenen liters vervuild water ( 300 m3 per uur) in de Berkel zijn gestroomd. Dat heeft geleid tot de sterfte van duizenden vissen en ander leven in dat riviertje.

In het debat wil de SP op de hoogte worden gebracht van de actuele stand van zaken rondom de breuk van de persleiding en wil het weten wat het provinciale beleid is bij zulke calamiteiten. Volgens de SP had de provincie ook eerder naar buiten moeten komen met een reactie. SP-Statenlid Eric van Dijk 'Het lijkt alsof de provincie op een afstand toekijkt hoe het Waterschap Rijn en IJssel het probleem probeert op te lossen.”

In het kader van de Wet Natuurbescherming is de provincie bevoegd gezag. Van Dijk: “Welke belangen zijn hier door de provincie en het waterschap in het kader van milieu en natuur afgewogen en waarom? Wat is de reden dat ervoor is gekozen om de fabriek door te laten produceren en het vervuilde water in de Berkel en vervolgens in een meertje te lozen, met als risico het laten ontstaan van een milieudelict? Heeft de provincie hier handhavend opgetreden? Wat is op dit moment de stand van zaken t.a.v. de milieuschade?”

Provinciale Staten besluiten woensdagochtend of het debatverzoek doorgaat.

Zie ook: