h

BrengFlex flopt, reizigers staan in de kou

12 juli 2019

BrengFlex flopt, reizigers staan in de kou

Foto: Matthias van Hunnik / Matthias van Hunnik

BrengFlex, het klonk als een sprookje en dat was het dan ook. Een privé taxiservice voor slechts € 3,65 per rit. Wie zou daar niet tevreden mee zijn? De reizigers vonden het in ieder geval geweldig. Toch trekt de Provincie Gelderland de stekker uit het flexibele OV-experiment. BrengFlex kost de Provincie € 20,- subsidie per reiziger, per rit. De SP heeft vanaf het begin gewaarschuwd voor de fabelachtig lage reiskosten van deze hoogwaardige taxiservice. Welke reiziger zou daar niet blij mee zijn? Nu moet de Provincie wel het OV-netwerk weer herstellen waarvoor BrengFlex de vervanging was.

BrengFlex heeft een kaalslag veroorzaakt in het reguliere Openbaar Vervoer in de regio Arnhem-Nijmegen. Minder rendabele lijnen werden stopgezet en de reiziger kon voortaan gebruik maken van BrengFlex. Daarvoor moest via een app een rit worden aangevraagd en voor € 3,65 werd men, alleen of in een klein groepje, door een taxibusje of auto rondgereden. Dat een privé- of groepstaxi-rit niet voor dit bedrag kan, dat was bij de start al duidelijk. Toch spendeerde de provincie Gelderland de afgelopen tweeënhalf jaar ruim 2,5 miljoen per jaar aan BrengFlex. Weggegooid geld blijkt nu.

Het geld voor BrengFlex komt uit het budget voor Openbaar Vervoer. Minder rendabele vaste lijnen werden stopgezet om geld voor BrengFlex vrij te maken. Een manier van financieren waar de SP grote vraagtekens bij heeft geplaatst. Immers, het budget voor OV kan niet voor een taxiservice worden ingezet. BrengFlex voldeed niet aan de eisen, op gebied van toegankelijkheid en opleidingsniveau van de chauffeur, die aan OV worden gesteld. Al na de proefperiode van BrengFlex werd duidelijk dat de kosten torenhoog waren. Toch zette VVD gedeputeerde Bieze haar zo gewenste flexnet voor Arnhem-Nijmegen door.

Je zou zeggen dat iedereen nu wel doorheeft dat een flexibele taxiservice, naast het bestaande OV, niet te betalen is. Maar de provincie Gelderland gaat nu, na het BrengFlex debacle, opnieuw onderzoek doen naar het opzetten van een fijnmazig flexibel vervoersnet, naast het bestaande OV. De SP heeft inmiddels schriftelijk vragen gesteld over hoe de Provincie dat binnen budget denkt te gaan doen.

De SP pleit nu voor het herstellen van de, door de invoer van BrengFelx, verdwenen buslijnen. De reiziger is hun vaste buslijn afgenomen. Met BrengFlex is hen een zeer dure worst voorgehouden en nu BrengFlex geflopt is blijft er geen Openbaar Vervoer voor hen over. Dat kan niet, zeker niet nu iedere verstandige vervoersexpert zegt dat het OV de oplossing is voor problemen met het milieu en verstopte binnensteden.

Er ligt zo’n 2,5 miljoen euro klaar om het OV in Arnhem en Nijmegen te herstellen. De gemiddelde busreiziger kost de Provincie € 1,15 per rit. Er kunnen dus ruim zeventien reizigers met een reguliere bus worden vervoerd tegen één reiziger met BrengFlex. Hier liggen kansen voor de provincie Gelderland om het OV in Arnhem en Nijmegen efficiënter en beter te maken voor méér reizigers.

 

U bent hier