h

Noordtak Betuweroute Achterhoek is een spoor te veel

12 juli 2019

Noordtak Betuweroute Achterhoek is een spoor te veel

Foto: Matthias van Hunnik

De mooie regio Achterhoek mag niet met een 30 meter brede betonbak voor de Noordtak van de Betuweroute worden doorsneden. Het Openbaar Vervoer is in de Achterhoek de laatste jaren sterk achteruit gegaan. Kleine dorpen en buurtschappen zijn met het OV niet meer te bereiken. Het Rijk weigert een paar miljoen bij te dragen aan verdubbeling van de succesvolle regionale spoorlijn tussen Arnhem en Doetinchem. Maar eens in de zoveel jaar komt zij wel met het miljardenplan om voor de Betuweroute een Noordtak aan te leggen. Weggegooid geld, gezien de prestaties van de huidige Betuweroute. De Achterhoek heeft verder niets aan deze spoorlijn waarover alleen goederentreinen tussen Rotterdam en Duitsland zullen rijden. Een goederensnelweg over het spoor, dwars door de Achterhoek, is voor de SP echt een spoor te veel.

De Noordtak, langs de A18 door de Achterhoek, moet het goederenvervoer over bestaand spoor, tussen Arnhem - Apeldoorn en Enschede, terugdringen. De SP staat hier volledig achter. Vervoer van (vaak) gevaarlijke goederen over bestaand spoor door woonkernen is niet meer van deze tijd. Maar of daarvoor een Noordtak van de Betuweroute de oplossing is? De Betuweroute wordt nu nog maar voor de helft van de capaciteit gebruikt en leidt een verlies van 37 miljoen per jaar. Treinen naar Noord-Duitsland kunnen via de bestaande Betuweroute richting Duisburg om daar over Duits spoor naar het Noorden te gaan. Pas als de bestaande Betuweroute vol is kunnen we over een Noordtak gaan praten …

De Betuweroute, tussen de Rotterdamse haven en de grens bij Babberich-Elten, is als goederenspoorlijn aangelegd om de vervoersdruk op de weg en water te verlichten. Het werd een financiële ramp: de kosten van de aanleg zijn meer dan verdubbeld en het beloofde aanbod van containers valt vies tegen.

Als je het mij vraagt wordt de Betuweroute vooral ingezet om de prijzen van vervoer in Nederland onder druk te zetten’, zegt Maurits Gemmink, SP woordvoerder mobiliteit in de Gelderse Staten. ‘Het waren de Rotterdamse havenbedrijven die met klem om een goederenspoorlijn dwars door Nederland naar het Duitse achterland vroegen. Ze waren zelfs bereid mee te investeren in de Betuweroute. Toen puntje bij paaltje kwam trokken de havenbaronnen dit aanbod terug, maar ministers Netelbosch en May-Wegge drukten toch door waardoor we nu met een onrendabele goederenspoorlijn zitten.

De aanleg van de Betuweroute zorgde voor veel leed. Diverse dorpen worden doorsneden met de spoorlijn die langs de A15 dwars door Nederland loopt. In de Gelderse regio Liemers moesten talloze boerderijen worden gesloopt en verzakten huizen door de aanleg van de tunnel in Zevenaar. De regio’s, waar het spoor doorheen gaat, hebben verder geen voordeel van het spoor. De provincie Gelderland wil dat verbeteren door een railterminal aan te leggen bij Valburg, maar kenners zeggen dat dat het volgende financiële debacle gaat worden. Er is niet voldoende aanbod van goederen in de regio om deze railterminal rendabel te maken.

Een goederensnelweg over het spoor, dwars door de Achterhoek, is voor de SP dus een spoor te veel.

U bent hier