Werknemers praten nu mee over economisch beleid Gelderland

29 januari 2020

Werknemers praten nu mee over economisch beleid Gelderland

Op voorstel van de SP krijgen ook werknemers eindelijk een plek aan tafel als er gesproken wordt over het economisch beleid van Gelderland. Tot nu toe sprak het provinciebestuur vooral met bedrijven en gemeenten. Volgens Statenlid Mieke Hoezen moeten ook werknemers, vertegenwoordigd door de vakbonden, gehoord worden: “We moeten niet alleen kijken naar de belangen van Gelderse bedrijven maar ook wat het economische beleid doet voor de werkgelegenheid en arbeidsomstandigheden.”

Het bestuur van de Provincie Gelderland maakt nieuwe plannen voor de economie in Gelderland. Het provinciebestuur wil over een half jaar een plan hebben dat ervoor zorgt dat bedrijven en inwoners geld kunnen verdienen én oplossingen voor maatschappelijke problemen kunnen bieden. Dat is de uitkomst van overleg tussen het provinciebestuur en Provinciale Staten, 15 januari jl.

Tijdens het overleg werd besproken hoe de provincie de plannen gaat maken. Het bestuur wilde vooral met bedrijven en bestuurders van Gelderse gemeenten gaan praten, om te horen wat zij belangrijk vinden. Mieke Hoezen, Statenlid voor de SP in Gelderland, vond dat niet genoeg. "Bedrijven kunnen geld verdienen en met slimme oplossingen komen omdat ze mensen in dienst hebben die voor hen werken en die goede ideeën bedenken. Dan is het ook logisch dat de Provincie met werknemers praat over economische plannen. Deze plannen kunnen namelijk flinke gevolgen hebben voor de werkgelegenheid en de plek waar mensen werken. Hun belangen moeten gehoord worden."

De SP zei tijdens de vergadering dat openbaar vervoer, woningen en voorzieningen zoals hulpdiensten net zo belangrijk zijn voor een goede economie als logistieke voorzieningen, kennisuitwisseling en innovatiesubsidies. Wat belangrijk is voor werknemers, kunnen de vakbonden goed vertellen. De SP is daarom blij dat de Provincie werknemers nu ook ziet als stakeholder voor het economisch beleid. Hoezen: "We gaan er vanuit dat vakbonden een structurele plaats aan de provinciale bestuurstafels krijgen wanneer er over economie gesproken wordt. Dat gaat vast goede plannen opleveren!".

Zie ook: