SP: Geen miljoenen voor Achterhoekse achterkamer

10 juni 2020

SP: Geen miljoenen voor Achterhoekse achterkamer

Foto: Matthias van Hunnik

De Gelderse SP stemt tegen het overhevelen van ruim 10,5 miljoen aan een niet democratische tussenbestuur in de Achterhoek. De Achterhoek Board die het geld zou moeten verdelen is niet democratisch gekozen en van de 12 zetels is er slechts één vertegenwoordiger van een maatschappelijke organisatie. De SP wil graag 10,5 miljoen euro publiek geld steken in de ontwikkeling van de Achterhoek. Maar dan wel onder democratische controle van Provinciale Staten.

In de Gebiedsagenda Achterhoek is afgesproken 10,5 miljoen euro uit te trekken voor de doelen van de de gebiedsagenda. Denk daar bij aan economische ontwikkeling, mobiliteit, onderwijs en werkgelegenheid. De verdere uitwerking van de bestedingen wordt overgelaten aan de de Achterhoek-Board, een overlegorgaan van 8RHK Ambassadeurs, de voormalige de regio Achterhoek.

Deze Achterhoek Board bestaat uit 12 vertegenwoordigers uit Overheid, Ondernemers en Onderwijs. Werkgeversvereniging VNO/NCW heeft maar liefst 3 zetels in dit overleg. Maatschapplijke organisaties, onderwijs, zorginstellingen en woningbouwcorporaties leveren ieder één vertegenwoordiger en de provincie levert een gedeputeerde. Werknemers, milieu of cultuur hebben geen stem in de Achterhoek Board. Op de drie wethouders die namens de overheden deelnemen is niemand in de Achterhoek Board democratisch gekozen. 1,7 miljoen van het totale budget voor de Achterhoek wordt besteed aan de Achterhoek-Board zelf.

SP-Statenlid Maurits Gemmink is geen tegenstander van een regionaal Achterhoeks-overlegorgaan: “Het is heel goed dat de Achterhoek zich organiseert. En het is nodig dat je met iedereen praat als je toekomstplannen maakt voor de ontwikkeling van een regio. Maar als er miljoenen publiek geld besteed gaan worden dan moet dat onder democratische controle. Dat is nu niet voldoende het geval.”

Gemmink vind ook de uitvoeringskosten erg hoog: “Er wordt 1,7 miljoen besteed aan het organiseren van de Achterhoek Board. Dat is 16% van het totale budget voor de Achterhoek besteden aan een bureaucratische tussenlaag. Dat geld kan beter besteed worden in de Achterhoek zelf. Daarom vinden wij dat de bevoegdheid voor verdeling en besteding van het geld bij Provinciale Staten horen te blijven.”