SP wil gesjoemel ov-bedrijf Keolis niet achter gesloten deuren bespreken

18 juni 2020

SP wil gesjoemel ov-bedrijf Keolis niet achter gesloten deuren bespreken

Foto: Matthias van Hunnik

De Statenfracties van de SP in Gelderland, Overijssel en Flevoland willen de gevolgen van de onregelmatigheden bij Keolis in de openbaarheid bespreken. Op dit moment ligt een voorstel voor om dit te behandelen in een geheime commissievergadering. De SP vindt dat behalve bedrijfsgevoelige informatie, de beschikbare informatie openbaar hoort te zijn. Dat schrijven zij in een brief aan Gedeputeerde Staten.

Eind mei kwam naar buiten dat het winnen van een aanbesteding in het openbaar vervoer in de IJssel- en Vechtstreek deels op een frauduleuze manier tot stand is gekomen.[link] Dat geldt ook voor de aanschaf van elektrische bussen door de winnaar van de aanbesteding, vervoersbedrijf Keolis, melden bronnen aan onderzoeksplatform Follow the Money. Het openbaar vervoer in dit gebied wordt gezamenlijk aanbesteed door Overijssel, Flevoland en Gelderland.

Het provinciebestuur stelt voor een besloten vergadering van commissie Verkeer en Vervoer, gezamenlijk met de betreffende commissies van Provinciale Staten van Gelderland en Flevoland te organiseren waarbij geheimhouding opgelegd wordt over het behandelde en stukken die daarin worden overgelegd. De geheimhouding geldt dan voor iedereen die bij de behandeling aanwezig is en die kennis draagt van de stukken (artikel 23 tweede lid en artikel 25 eerste lid Provinciewet).

SP Statenlid en ov-woordvoerder in Gelderland Maurits Gemmink zegt dat, behalve bedrijfsgevoelige informatie, de beschikbare informatie openbaar hoort te zijn: “De informatie moet ook in het openbaar besproken worden. Het is prima mogelijk om bedrijfsgevoelige informatie weg te laten uit de stukken. Maar wij willen weten wat er aan de hand is hoe dit heeft kunnen gebeuren! Het gaat hier om geld en vervoer van ons allemaal! De drie provincies hebben een verantwoordelijkheid naar hun inwoners. ”