Minister verrast met flesje Alphens Maaswater als protest tegen granulietstort

9 september 2020

Minister verrast met flesje Alphens Maaswater als protest tegen granulietstort

Foto: Maurits Gemmink

Maandag 7 september verraste SP-ers uit West Maas en Waal en Oss minister Cora van Nieuwenhuizen met een protestactie in het plaatsje Dieden bij Ravenstein. De minister van Infrastructuur en Waterstaat was daar om haar handtekening te zetten onder het plan Meanderende Maas. Als protest tegen de stort van granuliet in de Maas bij Alpen bood de SP de minister een dode plant aan die stond in een bodem van granuliet. Ook ontving de minister een fles water uit de Maas bij Alphen want de partij maakt zich ook zorgen over de drinkwaterwinning uit de Maas.

Esther Portegies van de Gelderse SP woont vlak bij ‘Over de Maas’ en was ook aanwezig bij de actie: “Al jaren wordt er zwaar vervuilde grond en ander afval in ons water gedumpt. Nu weer granuliet in wat een natuurgebied moet worden. Wat de SP betreft komt daar onmiddellijk een einde aan. Al in februari vroeg de SP in de Provinciale Staten een debat aan over het dumpen van afval bij Alphen. Provinciale Staten besloot een Gedeputeerde naar de minister te sturen om de stort te stoppen. Tevergeefs helaas.”

Foto: Maurits Gemmink

Granuliet is een afvalstof die vrijkomt bij het bewerken van graniet en zandsteen. Volgens onderzoeksprogramma Zembla is dit afval eerder al eens afgekeurd om te storten. Maar onder druk van Rijkswaterstaat is er toch toestemming gegeven om dit spul te storten in de zandwinningsplas bij Alphen. Afgelopen week werd bovendien bekend dat Rijkswaterstaat fouten heeft gemaakt bij de berekening over de hoeveelheid schadelijke stoffen.

Foto: Maurits Gemmink

Portegies: “Nu de minister zo vlak bij Alphen in de buurt was hebben we haar nogmaals geprobeerd op andere gedachten te brengen met een dode plant en een fles Alphens water als symbool voor de gevolgen van de afvalstort. Helaas hield de minister voet bij stuk. Maar in het licht van de rekenfouten van Rijkswaterstaat zullen wij dit opnieuw bespreken in Provinciale Staten. Want ons water is geen afvalputje!”